myBrand, SAP-dienstverlener en -kennispartner, gaat de integrale SAP-dienstverlening van Europa’s grootste tuinspecialist Bakker.com verzorgen. De samenwerking stelt Bakker.com in staat zich te ontwikkelen van traditioneel postorderbedrijf tot omnichannel retailer.

myBrand is inmiddels begonnen met het laatste deel van de SAP-integratie van de Order to Cash applicatie, die inkomende betalingen en klantfacturen van Bakker.com verwerkt. Vanaf volgend jaar kiest Bakker.com ook voor myBrand’s SAP Functioneel Support, SAP Licentieonderhoud, en myBrand Private Cloud inclusief SAP Technisch Support.

De SAP-integratie biedt Bakker.com real-time inzicht in bedrijfsprocessen, zoals de plaatsing van bestellingen, levering en facturatie. Hierdoor kan de tuinspecialist klanten een superieure beleving bieden, ongeacht hun locatie of het device dat ze gebruiken. Voor de eerste fase van de SAP-integratie werkte Bakker.com met een pool van zzp’ers, waardoor een deel van de projectcoördinatie bij het bedrijf zelf bleef liggen. Voor de tweede fase zocht het bedrijf daarom een business partner die het project volledig uit handen kon nemen.

“Dankzij de samenwerking met myBrand kunnen we ons beter concentreren op onze klanten en ons veranderingsproces’, zegt Michaël van Diemen, CFO bij Bakker.com. De consultants zijn zeer betrokken bij onze organisatie en het vernieuwingsproces waar we momenteel in zitten. We zijn tegelijkertijd een webshop live aan het brengen, wat het project compliceert en veel vraagt van de myBrand consultants. Die blijken heel oplossingsgericht en meedenkend, zowel inhoudelijk als in de aansturing van het project.”

Voor de SAP-integratie gebruikte Bakker.com eigen maatwerkapplicaties die niet real-time aan elkaar gekoppeld waren. Om de slag naar omnichannel retailer te kunnen maken, moesten die met elkaar geïntegreerd worden in SAP. Zo zorgt de integratie van de Order to Cash applicatie voor een vereenvoudiging van het applicatiebeheer en een soepeler verloop van belangrijke bedrijfsprocessen, zoals orderverwerking, levering en facturatie.

Gert-Leo Bakker, relatiemanager bij myBrand: “We zijn trots dat we Bakker.com ondersteunen bij hun transitie naar omnichannel retailer. Bovendien is het waardevol om Bakker.com mee te nemen in de nieuwste SAP-ontwikkelingen op het gebied van retail. We kijken dan ook uit naar 2017, waarin we onze samenwerking zullen verdiepen en verder bouwen aan een langetermijnrelatie.”

Over Bakker.com 
Bakker.com is al ruim 70 jaar de grootste (online)tuinspecialist van Europa en levert hoogwaardige kwaliteitsproducten rechtstreeks aan miljoenen consumenten in 19 landen. Het hoofdkantoor van Bakker-groep is gevestigd in Nederland te Lisse en De Zilk. Bij Bakker werken zo’n 200 vaste medewerkers en ruim 500 seizoenmedewerkers. In Lisse bevindt zich tevens het modern geëquipeerde distributiecentrum van waaruit de pakketten worden verzonden. Daarnaast hebben we in 11 landen lokale vestigingen (met name lokale marketing en customer management).