eCommerce order fulfilment, maar dan anders!

Order fulfilment 2

Kennis delen & inspireren

29 mei j.l. was ik samen met mijn collega’s van het myBrand kennisteam Retail op bezoek bij Active Ants, een eCommerce fulfilment bedrijf in Nieuwegein. Kennis delen en inspiratie op doen zijn belangrijke topics binnen de kennisteams van myBrand. Zowel intern als extern.Order fulfilment  In korte tijd nam een bevlogen Ruud Reijmerink van Active Ants ons mee in de ontwikkeling van het bedrijf, de klanten (opdrachtgevers) die zij bedienen en de processen die zij daarvoor ingericht hebben, order fulfilment activiteiten en aanvullende dienstverlening met als slotstuk een bijna volledig geautomatiseerd proces van inbound tot en met outbound waarbij het opslaan en verzamelen van artikelen voor bijna iedere order volledig gerobotiseerd is.

Inspirator

Maar goed eerst even over Active Ants. Dit bedrijf bestaat al sinds 1987, begonnen als Alpac en sinds zes jaar onder de naam Active Ants. Sinds begin mei dit jaar heeft Bpost een meerderheidsbelang in Active Ants. Active Ants slaat artikelen op, pickt orders, verpakt deze orders en draagt zorg voor de verzending naar de klant. Met innovatieve oplossingen zoals Basketpic is Active Ants in staat haar opdrachtgevers succesvoller te laten zijn. Met een cut-off tijd van 23:59 uur loopt Active Ants voorop in de markt.

Heel veel kratjes!

Hoogtepunt van het bezoek was natuurlijk de rondleiding in het warehouse waarin de fulfilment processen duidelijk naar voren kwamen met als klapper Autostore, het gerobotiseerde magazijn. Dit magazijn bestaande uit meer dan 60.000 kratten waarin met name kleine artikelen van opdrachtgevers liggen opgeslagen. De kratten worden gevuld door medewerkers van Active Ants en daarna door de ca 35 robots opgepikt en op de juiste plek in het magazijn geplaatst. Aan de hand van webwinkelorders gaan diezelfde robots op zoek naar het juiste krat waar het artikel in ligt en wordt het krat afgeleverd bij het pick station. Hierna pakt de picker het juiste artikel uit het krat (welk artikel te picken wordt op een scherm getoond als ook aangelicht in het krat!) en plaats deze in een ander krat met daarin de inhoud bestemd voor de klant. Het krat met voorraad gaat weer terug de Autostore in en het krat bestemd voor de klant vervolgt het proces.

Sluitstuk is ook weer innovatief: een op maat gemaakte verpakking (zo min mogelijk lucht vervoeren) gereed voor verzending.

Order fulfilment 2

Mijn learnings

Wat heb ik van dit bezoek geleerd? Ten eerste, het is heel fascinerend om te zien hoe al die robots efficiënt hun werk doen, hier kun je uren naar kijken. Ten tweede de innovatie die Active Ants in haar processen aanbrengt waarbij het uiteindelijke doel is om alles te automatiseren en daarmee haar opdrachtgevers succesvol te maken. Eerstvolgende stap is bijvoorbeeld het in gebruik nemen van een pick-robot. Ten derde de wijze waarop Active Ants is ontstaan, niet vanuit logistiek maar vanuit eCommerce. Kortom, een verfrissend nieuw inzicht waar je energie van krijgt!

Ben je op zoek naar een innovatieve eCommerce fulfilment partner voor jouw webwinkel, neem gerust contact op met Ruud Reijmerink van Active Ants. Wil je meer weten over myBrand en de (retail) oplossingen die wij kunnen bieden of de ontwikkelingen die wij volgen met ons Retail kennisteam, neem dan contact met mij op. Uiteraard ben ik ook erg geïnteresseerd in de inspiratie die jij ons Retail kennisteam kunt bieden!  Gert-Leo Bakker | Relatiemanager myBrand