Meten is weten – voorbereiding leveranciersgesprek

SAP retail meten is weten

Meten = Weten

Als inkoper is het niet altijd even makkelijk om te bepalen wie de juiste leverancier is van jouw product. Er is enorm veel data beschikbaar over je huidige leveranciers, maar hoe bepaal je met welke leveranciers je het volgende seizoen verder wilt gaan? In veel applicaties is het enkel mogelijk om met losse rapportages cijfers te tonen van de leverancier, welke niet altijd een compleet beeld geven van de huidige situatie. Wanneer je met onderbouwde argumenten en specifieke vergelijkingen aan tafel zit met een leverancier, heb je een betere onderhandelingspositie en kun je hierin de juiste beslissing maken voor de organisatie.

Leveranciersevaluaties kunnen handvatten bieden bij het maken van een weloverwogen keuze. Aan de hand van prijs, tijd, kwaliteit, kwantiteit en levertijd wordt de leveranciersevaluatie ondersteund om visueel in kaart te brengen welke leverancier het beste is voor een bepaald moment en bepaald product. De vereisten hiervoor zijn enkel historische bestelgegevens en eerdere evaluaties. In SAP worden beiden opgeslagen, mits dit is ingericht in de configuratie.

Een eerste stap hierin is om te kijken hoe goed die jeans of sweater eigenlijk loopt in de winkels. Is die bijzondere broek altijd uitverkocht, of raken we deze zelfs tijdens de sale aan de straatstenen niet kwijt? Of slaat die trui heel goed aan in de Randstad, maar minder in de rest van het land?

SAP S/4HANA biedt de mogelijkheid om dit alles goed in kaart te brengen. Op visuele wijze wordt snel en makkelijk duidelijk, welke producten hoge verkoopaantallen hebben en welke producten uiteindelijk dode voorraad worden. Maar ook wat de gerealiseerde marges zijn en wat de omloopsnelheid van een product is. Verder is het mogelijk om op zeer gebruikersvriendelijke wijze via de Fiori-app Operationele leveranciersbeoordeling in grafieken weer te geven hoe leveranciers presteren op verschillenden KPI’s. Aan de hand van de weging van de KPI’s en de verschillende scores, wordt een totaalscore bepaald. Deze leveranciers kun je vervolgens aan de hand van de KPI’s én deze eindscore met elkaar vergelijken. Binnen deze app kun je  ook heel gemakkelijk inzoomen  op één specifieke KPI, op één specifieke leverancier of op een bepaalde tijdsperiode.

Jij bepaalt zelf welke KPI’s belangrijk zijn en dus met een zwaardere weging meegenomen dienen te worden. Of wanneer bepaalde bestellingen buiten beschouwing gelaten moeten worden. Neem bijvoorbeeld de periode van het coronavirus, waarin het moeilijk is voor leveranciers om bepaalde levertijden te halen. Dit zou de gemiddelde score drastisch omlaag kunnen brengen en een vertekend beeld kunnen geven.

Wanneer je dus aan tafel zit met je leverancier, kun je deze gericht wijzen op de fouten die er nog worden gemaakt, waar er quick wins te behalen zijn, maar ook waar het beter gaat en een stijgende lijn zit in de levering van producten. Het rechtstreeks kunnen tonen van de prestaties van een leverancier ten opzichte van concurrenten zal je onderhandelingspositie verbeteren en zal de leverancier ook een beter inzicht geven in de sterke- en verbeterpunten. Het is nu met SAP S/4HANA mogelijk om real-time en in één oogopslag op visuele wijze de uitkomsten te tonen en hierop door te klikken indien detailinzicht gewenst is.

Nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden van SAP S/4HANA? myBrand kan jou hier uitgebreid over adviseren. Hiervoor hebben wij bijvoorbeeld een Retail Roadshow ontwikkeld.

Meer informatie over de Retail Roadshow?