Zuivelverwerker legt samen met myBrand basis voor verdere groei
De business van producent van hoogwaardige baby- en kindervoeding Ausnutria zit al jaren in de lift. Een versnipperd IT-landschap en dito processen over de diverse locaties is echter niet optimaal voor verdere groei. Standaardisering op het SAP ECC on HANA-platform moet daar verandering in brengen. SAP-partner myBrand begeleidt hen in dit traject.
Het Nederlands-Chinese bedrijf Ausnutria maakt melkpoeder en flesvoeding op basis van geitenmelk en biologische koemelk onder de merknamen Kabrita en Neolac. Het snelgroeiende bedrijf produceert met name voor de export en heeft een wereldwijde afzetmarkt.
Om de snelle groei beter te ondersteunen, wil het bedrijf standaardiseren op SAP. Die standaardisatie moet leiden tot harmonisatie van processen over alle locaties, een betere logistieke integratie en een sterk verbeterde geïntegreerde gegevensuitwisseling.
Roll-out in Kampen
Ausnutria produceert zijn hoogwaardige kindervoeding in vijf fabrieken in Nederland. Voorheen gebruikte het bedrijf verschillende, verouderde systemen voor de aansturing van de bedrijfsprocessen.
Drie fabrieken hebben inmiddels de livegang van SAP ERP achter de rug. Op dit moment vindt de roll-out naar de fabriek in Kampen plaats, waarna die in Ommen zal volgen. Ten slotte zal ook een nieuw te bouwen fabriek in Heerenveen overgaan op het nieuwe systeem.
Meer dan IT-project
De overstap naar een gestandaardiseerd platform is voor Ausnutria veel meer dan een IT-project. “Met de komst van SAP veranderen ook onze businessprocessen. Doordat we onze processen op iedere locatie zoveel mogelijk gelijktrekken, kunnen we veel efficiënter samenwerken. Ook kunnen we met SAP allerlei zaken integreren en koppelen, zoals op het gebied van logistiek en productie. Bovenal leggen we door procesharmonisatie een belangrijke basis om te groeien”, zegt Barber Eegdeman, CFO bij Ausnutria.
Dat levert volgens Eegdeman niet alleen tijdwinst op. “Allerlei werkzaamheden die we voorheen handmatig deden, kunnen we nu automatiseren. Dat zorgt voor efficiency en verkleint bovendien de kans op fouten.”
Natte locatie
In myBrand vond Ausnutria een betrouwbare, kundige en ervaren partner die hen begeleidt met het project. “Ze doen wat ze zeggen. Tijdens zo’n intensief project als dit zijn er altijd wel issues. myBrand lost die samen met ons vanuit de inhoud op. Voor mij is dat de manier waarop samenwerking zou moeten verlopen”, constateert Eegdeman tevreden.
Het project kent inderdaad de nodige uitdagingen. “Kampen is een zogeheten ‘natte locatie’; er wordt verse melk verwerkt. De specifieke producteigenschappen van verse melk zorgen voor een aantal complexiteiten in zowel het inkoop-, productie- als verkoopproces. Dat maakt de inrichting van het systeem iets lastiger”, zegt Roald Gerritsen, SAP-projectmanager bij myBrand.
Toch verloopt het project succesvol. “Door de gefaseerde aanpak kunnen we bij vragen aankloppen bij business process owners die al met SAP werken. We houden bovendien vast aan korte lijnen. Wekelijks vindt overleg plaats in de projectboard. Die bestaat uit vertegenwoordigers vanuit zowel de business als IT. Zo blijft de hele organisatie betrokken en behouden we het draagvlak”, licht Gerritsen toe.
Implementatie in tijden van corona
Hoewel corona een complicerende factor is, vormt het geen showstopper voor het project. “Onze mensen zijn in tijden van crisis nog meer gericht op samenwerken en effectief vergaderen. De inhoud staat centraal. Voor de meeste besprekingen werkt Microsoft Teams bovendien prima”, aldus Eegdeman.
In verband met een onderhoudsslot van de fabriek in Kampen, staat de livegang gepland rond 1 januari 2021. Voor Ausnutria is de overstap naar SAP niet het eindstation. Eegdeman: “Als het platform overal ‘live’ draait, willen we onder meer kijken naar mogelijkheden voor business intelligence. Zo blijven we bouwen aan onze toekomst en ons succes.”