In het weekend van 15 februari jongsleden is de nieuwe 2002 versie van Cloud for Customer (C4C) live gegaan op de productie omgevingen. Voor 2020 staan de onderstaande kwartaalreleases op de planning.
Release | Test Upgrade | Productive Upgrade | HFC02* | HFC03* |
2002 | Feb 1st, 2020 | Feb 15th, 2020 | Mar 14th, 2020 | Apr 18th, 2020 |
2005 | May 2nd, 2020 | May 16th, 2020 | Jun 20th, 2020 | Jul 18th, 2020 |
2008 | Aug 1st, 2020 | Aug 15th, 2020 | Sep 19th, 2020 | Oct 17th, 2020 |
2011 | Oct 31st, 2020 | Nov 14th, 2020 | Dec 12th, 2020 | Jan 16th, 2021 |
Zoals je ziet zijn de HFC (Hotfix Collections) van drie naar twee stuks per kwartaalupdate gereduceerd. Dit resulteert in een versimpelde upgrade en hotfix cycle:
De SAP Sales en Service klanten zijn hiermee altijd up-to-date met de nieuwste software mogelijkheden binnen het C/4HANA platform. Een belangrijke aandachtspunt is dat klanten na upgrade op de test tenants deze grondig testen, voordat deze twee weken later op productie staan.
Wat zijn dit keer de belangrijkste updates?
Binnen verschillende dataobjecten wordt het mogelijk om informatie van geselecteerde rijen massaal te updaten. Als je twee of meer rijen selecteert binnen de dataset, kan vanuit de Mass edit regel de data van verschillende kolommen doorgezet worden. Hierdoor kan de eindgebruiker makkelijk data aanpassen zonder export/import of handmatige handelingen per object.
Om het aantal klikken van de gebruiker nog meer te beperken, worden er binnen de Fiori omgeving ook verschillende functies actief omtrent User Experience. Denk hierbij aan:
- Nieuwe quickview met directe edit mode. Deze geeft direct toegang tot veelgebruikte informatie, om deze ook snel te kunnen aanpassen.
- Binnen de dataset kan worden ingesteld dat de eerste kolom (ID/naam) standaard wordt vastgezet wanneer we zijwaarts scrollen.
- Het Actie menu wordt verplaats naar rechtsboven, vanaf de 2005 release is dit standaard, voor een verbeterde UX. Hetzelfde gaat gelden voor de “Header fileds”. Deze gaan ook per 2005 release naar de top.
- Binnen de dataset kun je door blijven scrollen binnen de dataset en laad het systeem maar 1 pagina per keer. Dit komt de performance ten goede. (BETA)
- Doorklikbare link visualisatie van objecten, denk aan blauwe teksten voor telefoonnummers/e-mails/website. Bij klikken hierop opent de betreffende functie direct (bellen/e-mailen/website openen). (BETA)
Sales
Binnen de Sales module zijn er verschillende verbeteringen gerealiseerd:
- Status aanpassingen van Opportunity Management op item level, hiermee kunnen de verschillende regels aparte statussen hebben.
- Tevens kan er per item een aparte concurrent worden toegevoegd.
- Verbeteringen in historische goedkeuringen binnen de opportunity.
- De Workflow rule kan nu automatisch de status van de opportunity direct aanpassen, als deze voldoet aan de gestelde condities.
Mobiele applicatie aanpassingen:
- Single Sign On (SSO) mogelijkheden voor de mobiele applicatie
- De Administrator kan objecten en velden (on)zichtbaar maken binnen de applicatie.
- Binnen de applicatie kunnen er direct notities worden aangemaakt of aangepast binnen afspraken, taken en telefoongesprekken. Dit kan zowel via het toetsenbord of voice-to-text.
- Binnen de datasets wordt alleen de eerste pagina geladen. Aals de gebruiker scrolt worden deze records dynamisch geladen.
Service
Voor Service Agents komt er een nieuw scherm beschikbaar: “Live account”. Hiermee krijgt de Servicemedewerker direct inzicht in de informatie van een klant. Dit scherm kan direct worden opgeroepen als de klant vanuit live activity is geïdentificeerd via chat of inkomend telefoongesprek.
- Kop informatie velden zoals Status en Prioriteit.
- Middelste sectie laat de historische interactie van de klant.
- Linker sectie laat contactinformatie zien, tickets, adres en reguliere producten.
- Kennisbank artikelen kunnen hier direct worden gezocht.
In de toekomst komen hier extra functionaliteiten bij, denk aan: “next best action/response timeline card”. Binnen service zijn daarnaast ook onderstaande zaken toegevoegd:
- Timeline, servicemedewerkers kunnen via de timeline nu alle objecten toevoegen waaronder SMS versturen. Hiermee worden alle interacties weer samengevoegd.
- Via de Timeline kun je nu ook E-mails opstellen of direct beantwoorden via Outlook.
- Option to use TinyMCE in plaats van Kendo, deze editor verhelpt veel van de problemen die we nu hebben met Kendo voor het opstellen van interacties/e-mails:
Bovenstaand is een korte opsomming van de nieuwe functionaliteiten die zijn toegevoegd. De volgende release is 2005. In mei komen we weer met een update over deze release, die op 2 mei live zal staan op de test omgevingen.
Heb je nog vragen omtrent deze release of kunnen we jou ergens ondersteunen? Vul dan onderstaand contactformulier in.
Tom Marchand | SAP CX / C4C / CRM consultant bij myBrand |
---|