Als IT-manager is het je verantwoordelijkheid om te zorgen voor een stabiel IT landschap. Aan de andere kant heeft de business ook verschillende wensen en behoeften wat betreft de functionaliteit en beschikbaarheid van applicaties en software. Maar ga je mee in hun wensen of juist niet, omdat het de stabiliteit van de IT omgeving mogelijk in gevaar brengt? In die spagaat zit je als IT manager continu. In dit blog vertellen we met welke oplossing je een eerste stap zet om deze tweestrijd te voorkomen.
Instabiliteit van de IT omgeving wil je voorkomen
Een IT oplossing waarop het bedrijf goed draait, daar wil je niet te veel aan sleutelen. Ook niet wanneer de business vraagt om aanpassingen. Je brengt daarmee immers de stabiliteit van je applicatie in gevaar, omdat bijvoorbeeld de kans op fouten groter is. Maar je wilt de business ook zo goed mogelijk ondersteunen en van dienst zijn. Dus wat is nu wijsheid?
Mijn advies is om dit proces op een gecontroleerde manier in te vullen en uit te voeren. Dus niet direct aan de slag gaan met eventuele aanpassingen waar de organisatie om vraagt, maar daar — samen met de business — weloverwogen keuzes in maken. Zodat jij als IT manager blij bent met het resultaat, maar ook de business dat is.
Daarbij is het van groot belang dat je met elkaar de route uitstippelt. IT is randvoorwaardelijk, maar niet verantwoordelijk. Die ligt bij de business — een nauwe en vruchtbare samenwerking is daarom cruciaal. Maar hoe realiseer je die?
Benoem business owners en key users voor optimale business en IT alignment
In de praktijk komt het vaak voor dat in alle hectiek de business om een aanpassing vraagt. IT gaat daar mee aan de slag, maar op het moment dat de testfase is aangebroken heeft de business geen tijd om de software te testen. Het hout snijdt natuurlijk wel aan twee kanten..
Benoem business owners en key users om dit proces makkelijker te maken en de afstemming tussen business en IT te verbeteren. Zo krijgt IT de ondersteuning vanuit de business wanneer nodig. Begin pas met bouwen wanneer de business weet wanneer er getest moet worden en zodoende de juiste resources kan vrijspelen hiervoor.
De business owner is verantwoordelijk voor het geven van goedkeuring op de nieuwe plannen, het in productie nemen van de software en het aanwijzen van de key users. De key users zijn verantwoordelijk voor het testen van de software en zijn tevens eerste aanspreekpunt voor collega’s.
Blijf continu met elkaar de dialoog aangaan
Nu hoor ik je denken: ‘Ja, maar vanuit de business hebben ze waarschijnlijk helemaal geen zin om deze extra taken op zich te nemen. Ze hebben het immers al druk genoeg’. Dat is iets wat ik vaker heb gehoord, maar mijn ervaring leert dat door continu met elkaar in gesprek te blijven je het toch vaak voor elkaar krijgt. Het is immers in het belang van zowel de business als IT dat de samenwerking optimaal verloopt.
Bepaal samen de prioriteiten; is een aanpassing of verandering urgent ja of nee? Wat levert het bedrijf in zijn geheel op dit moment het meeste op? Is dat bijvoorbeeld een nieuwe methode van bestellen of het werken met andere contractvormen? Pak op wat de meeste meerwaarde heeft voor het bedrijf en voorkom daarmee suboptimalisaties. Je kunt immers niet alles tegelijk oppakken, zeker niet als je de stabiliteit niet in gevaar wilt brengen.
Niet alleen IT of alleen de business bepaalt de urgentie van de veranderingen; dat doe je samen. Aan de ene kant is het belangrijk dat de business geld blijft verdienen, maar het is ook van belang dat dit in een IT landschap gebeurt dat fouten zoveel mogelijk elimineert. Het levert de organisatie uiteindelijk meer op als het in overleg gebeurt en wanneer je die samenwerking continu blijft verbeteren. Kortom, zet die eerste stap!
Het is namelijk ook een eerste stap naar innovatie — iets waar elke organisatie gebaat bij is. Het vorm en richting geven aan innovatie is echter iets wat IT-managers vaak nog veel hoofdpijn oplevert. Om je te helpen om richting te geven aan innovatie schreven we een whitepaper. Hierin lees je onder andere welke methodes je kunt gebruiken om innovatie te stimuleren
{{cta(‘c902e7f2-c5c7-4e0a-a32c-58aa83607cfb’)}}