2023: het jaar van de definitieve doorbraak van low-code

2023 het jaar van de definitieve doorbraak van low-code

Er wordt al jaren veel gesproken en geschreven over low-code. Je zou dus denken dat ieder bedrijf dat zelf software ontwikkelt al wel eens, op zijn minst bij wijze van test, ervaring heeft opgedaan met een low​-​​c​ode application platform (L​​​CAP​). Maar niets is minder waar, zo blijkt uit onderzoek van onze partner myBrand Conclusion. Zij ondervroegen ruim 500 IT-beslissers en IT-beïnvloeders over hun inzet van en visie op low-code.

Slechts 18% gebruikt low-code

Uit het onderzoek blijkt dat in slechts 9 procent van de organisaties met meer dan 100 werknemers de meeste applicaties in low-code worden ontwikkeld. Bij nog eens 9 procent wordt wel een LCAP gebruikt, maar is high-code nog altijd dominant. En een derde (33%) ontwikkelt uitsluitend in high-code. De rest werkt alleen met standaardsoftware of zet aanvullend daarop no-code ontwikkelsoftware in zoals PowerApps.

Explosieve groei

Als de geïnterviewden in het myBrand Conclusion onderzoek representatief zijn voor alle Nederlandse organisaties, dan krijgen we het bij OutSystems dit jaar erg druk. Want maar liefst 27 procent geeft aan dat ze dit jaar – in 2023 – gebruik willen gaan maken van een ​LCAP​​. ​Daarmee zou het aantal organisaties dat gebruikmaakt van low-code dus stijgen van 18 naar 45 procent; dat zijn vrijwel alle organisaties die maatwerksoftware in gebruik hebben. Dat komt aardig overeen met de voorspellingen van analisten als Gartner en Forrester. Ook zij voorzien dit jaar een explosieve groei in het gebruik van low-code als software-ontwikkelmethode.

Onderzoeksrapport

De meerwaarde van low-code in de digitale transformatie

Low-code groeit al een tijd binnen de IT-wereld, maar hoe staat het er nu echt voor? Dit onderzoeksrapport schetst...

Lees het volledige onderzoeksrapport

Kwaliteit, veiligheid en schaalbaarheid

Organisaties kiezen voor low-code omdat ze sneller software kunnen ontwikkelen en zo dus ook sneller kunnen innoveren en wendbaarder worden dan wanneer ze ​gebruik maken​​ ​van high-code applicatieontwikkeling. Het is dan ook niet vreemd dat de respondenten uit dit myBrand Conclusion onderzoek low-code het meest associëren met snelheid, flexibiliteit​​​​ en gebruiksgemak.

Waar ze low-code veel minder mee associëren zijn termen als kwaliteit, schaalbaarheid, veiligheid en onderhoud. Dit geldt met name voor de niet-gebruikers van een ​LCAP​​. ​Sterker nog, 18 procent van de niet-gebruikers denkt dat ontwikkelen in low-code foutgevoeliger is dan het gebruik van high-code. Daarnaast denkt 14 procent dat in low-code ontwikkelde software onderhoudsintensiever is. En slechts 7 procent associeert low-code met veiligheid.

LCAP als architect en securityspecialist

Uit bovenstaande blijkt dat wij bij OutSystems nog wel wat werk aan de winkel hebben. Kennelijk komt de boodschap, dat een ​LCAP​​ ​continu valideert of datgene wat je ontwikkelt consistent is met je model, nog niet goed voor het voetlicht. Het platform neemt als het ware de architectenrol over en voorziet ontwikkelaars van advies. Ondersteund door AI komt het platform bijvoorbeeld met voorstellen om je applicatie te verbeteren​ op het gebied van performance​.

Onbekend is ook het feit dat veel securitymaatregelen al zijn ingebakken in het LCAP. Denk aan identity management, rolgebaseerde toegang en security controls op het gebied van ​code en zelfs ​infrastructuur. Tot slot weten ook maar weinig mensen dat het mogelijk is om als low-code ontwikkelaar een volledige dataflow te beveiligen; ook de onderdelen van de software die je niet zelf ontwikkelt. Hier neemt het platform als het ware opnieuw de architectenrol over.

Eenzijdig imago van low-code doorbreken

Kortom, we zijn als ​LCAP​-aanbieder​ ​succesvol geweest in het creëren van het imago dat je met low-code sneller software kunt ontwikkelen en zo sneller kunt innoveren. Maar dat gebruik van een LCAP ook leidt tot kwalitatief betere en aantoonbaar veiliger software, die boodschap is nog niet goed aangekomen. Door dit onderzoek van myBrand Conclusion weten wij waar we, in de vele demo’s die we dit jaar gaan geven, op moeten focussen.