Op expeditie naar S/4HANA: goed van start met de Discovery Scan

SAP S/4HANA Discovery Scan myBrand Conclusion

De overstap naar S/4HANA is een ware expeditie. Een grote reis, waarin je meerdere stops maakt. Vanzelfsprekend vergt deze expeditie een goede voorbereiding, verwachtingsmanagement en communicatie. Bij myBrand Conclusion nemen we klanten graag bij de hand als reisbegeleider op deze expeditie. Zodat de juiste route wordt uitgestippeld en de reis ieders verwachtingen overtreft.

Door digitalisering en de impact van nieuwe technologieën, veranderen zaken als klantinteractie, businessmodellen en operationele processen continu. Dit betekent dat organisaties niet zonder digitale visie kunnen. Onderdeel daarvan is dat ze nadenken over hun IT-landschap en of ze deze gaan overbrengen naar een toekomstbestendige omgeving, zoals SAP S/4HANA.

De eerste stop van iedere expeditie is de myBrand Discovery Scan. Een tool die organisaties helpt om in kaart te brengen hoe zij de toekomst tegemoet willen gaan. Hoe dit precies in z’n werk gaat, lees je hieronder.

SAP S4HANA myBrand Discovery scan whitepaper

S/4HANA iets voor jou?

De SAP S/4HANA Discovery Scan helpt organisaties om te bepalen of S/4HANA geschikt is. En zo ja, welke vorm van transitie passend is. Het gaat bij deze scan om de voorbereidingen, oftewel: de implementatie, transformatie of conversie. De situatie wordt in kaart gebracht in vier stappen.

Stap 1: Technische verkenning

De verkenningstocht begint bij het systeem. Hoe staat de organisatie er op dit moment voor? Met de Solution Manager van myBrand Conclusion brengen we dit in kaart. Dit is een systeem dat volledig up-to-date is met de laatste SAP-ontwikkelingen. Een andere, meer tijdrovende optie, is een analyse binnen het klantsysteem van de organisatie. Als een organisatie momenteel geen gebruikmaakt van SAP ECC, wordt altijd gekozen voor de laatste optie om de processen in het huidige systeem inzichtelijk te maken.

Stap 2: Businesswaarde verkenning

Parallel aan de technische verkenning loopt de verkenning van de businesswaarde van de organisatie. Hierbij onderzoeken we de missie, visie en strategie door middel van interviews met het management en stakeholders van het ERP-systeem. We vergelijken de gewenste situatie met de ‘as is’-situatie met betrekking tot functies en mogelijkheden van het systeem. Ook bepalen we de prioriteit van bepaalde processen.

Stap 3: Quick wins & insights

Na de eerste twee stappen is het tijd voor een analyse. Deze voert myBrand Conclusion uit om zo een aantal quick wins voor de organisatie te definiëren op basis van de verkregen informatie. Dit zijn veranderingen die snel een positief effect hebben. Daarnaast delen we inzichten die de organisatie helpen om op langere termijn meer effectiviteit en efficiëntie te realiseren.

Stap 4: Roadmap naar S/4HANA

Tijdens de laatste stap komen we tot een roadmap met daarin de juiste weg voor de organisatie om de systemen en bedrijfsprocessen naar S/4HANA te brengen. Het uitgangspunt hierin is de toegevoegde waarde van het systeem voor de organisatie.

Ga je mee op expeditie?

Na het uitvoeren van de Discovery Scan weet een organisatie precies of en waar S/4HANA van toegevoegde waarde is. Deze voorbereiding is onmisbaar voordat een organisatie begint aan de reis naar een toekomstbestendige IT-omgeving. Wanneer de plannen klaarliggen, is het tijd voor stap 2: het kiezen van het startpunt van de expeditie

Kennis

SAP S/4HANA Expeditie

Ga samen met myBrand Conclusion op SAP S/4HANA Expeditie en navigeer door de overgangsfases, van het verkennen...

Start jouw expeditie
S4HANA Jeroen Kerkhof

Jeroen Kerkhof
S/4HANA Expeditieleider bij myBrand Conclusion