De balanceeract van groothandels: zo neem je de juiste beslissingen

Groothandel Public Cloud myBrand Conclusion

Iedere groothandel in vrijwel ieder marktsegment zal het beamen: de schommelingen in de markt zijn nog nooit zo groot geweest als de laatste jaren. Tijdens de cornapandemie stortte de ene markt volledig in, terwijl de andere de vraag niet aankon. Markten zijn nog maar nauwelijks bekomen van de bijbehorende opslingereffecten of ze krijgen alweer te maken met problemen op scheepvaartroutes vanuit Azië, wat leidt tot hogere verzendkosten en een langere levertijd. Daarnaast hebben ze te maken met steeds meer wet- en regelgeving, wat groothandels dwingt te investeren in duurzaamheid en wat operationele aanpassingen met zich meebrengt. 

Kortom, er is zoveel onzekerheid dat je geen plannen meer kunt maken voor de lange termijn. Je zult in staat moeten zijn om samen met je klanten en leveranciers de Sales & Operations Planning continu aan te passen en bij te stellen.

Upstream complexiteit neemt toe

De grote schommelingen in de vraag maken dat er steeds meer energie gaat naar het upstream-gedeelte van de supply chain. Schaarste dwingt om al vroegtijdig capaciteit bij leveranciers te reserveren, anders krijg je niet op tijd geleverd. 

Daarnaast kost het opvolgen van wet- en regelgeving steeds meer energie. Denk maar aan de CSRD. Momenteel valt het gros van de Nederlandse groothandels (nog) niet onder die wet, maar ze leveren wel aan klanten die CSRD-plichtig zijn. Dat betekent dat die klanten ESG-informatie zullen opvragen. Kortom, de tijd dat groothandels zich vooral bekommerden om het downstream-gedeelte van hun supply chain – het maken van een goede salesforecast – ligt al lang achter ons.

Visibility creëren in de volledige supply chain

Dit alles maakt dat datagedreven werken cruciaal is geworden. Alleen dan kun je transparantie creëren in de volledige supply chain en kun je Sales & Operations Planning daadwerkelijk implementeren. Daarbij is het essentieel om alle onderdelen van de keten met elkaar te verbinden: inkoop, warehousing, transportmanagement, sales. Het is niet langer voldoende om analytics te doen op het niveau van ERP, CRM, WMS, TMS of PIM. Nee, al die functionele gebieden moeten samen één omgeving vormen, ongeacht of het modules zijn van één softwarepakket of dat je hiervoor losstaande applicaties gebruikt die in een best-of-breed-omgeving met elkaar verbonden zijn. 

Die omgeving moet bovendien zo zijn opgebouwd dat je heel gemakkelijk data kunt uitwisselen met satellietapplicaties die één specifieke taak voor hun rekening nemen. Want de ontwikkelingen op softwaregebied gaan zo snel en er zijn zoveel startups die relevante tooling op de markt brengen, dat je naast de kernapplicatie ook de mogelijkheid moet creëren om gebruik te maken van die innovaties. Je zult je applicatielandschap moeten gaan beschouwen als een levend iets dat continu meebeweegt met wat de markt of wet- en regelgeving van je vragen.

Moderne software uit de public cloud

Nu zul je als kleinere groothandel wellicht denken: leuk allemaal, maar ik heb het budget helemaal niet om zo’n continu veranderende omgeving te realiseren en onderhouden. Maar dat is een misvatting. Want zelfs voorheen prijzige pakketten als SAP S/4HANA zijn vandaag de dag betaalbaar geworden voor middelgrote bedrijven. Het geheim? De public cloud waar je software kunt afnemen op basis van een maandelijks abonnement. Dit betekent dat je al voor enkele euro’s per medewerker per dag SAP S/4HANA kunt gaan gebruiken.

Whitepaper Groothandel en Distributie myBrand Conclusion

Zo houd je grip op je groothandelactiviteiten

Wil je weten aan welke eisen een cloudomgeving moet voldoen om grip te houden op je groothandelsactiviteiten in een wereld die steeds sneller verandert?

Lees direct!