Nog niet eens zo gek lang geleden stonden blogplatforms vol met teksten als: Einde van groothandels in zicht door B2B e-commerce. Een pandemie, een oorlog en diverse gebeurtenissen op belangrijke scheepvaartroutes verder heeft niemand het meer over het einde van de groothandel. Zowel klanten als toeleveranciers zien hoe belangrijk hun functie als ‘stootkussen van de supply chain’ is.
Nauwelijks grip op de kosten
Goed nieuws voor de groothandel, zou je zeggen, maar er hoort wel een belangrijke kanttekening bij: door de toegenomen complexiteit wordt het steeds lastiger om te bepalen welke producten je in welke hoeveelheden op welke locaties op voorraad moet hebben. Je hoeft er in je forecasts maar een paar keer flink naast te zitten en weg is je winst.
Neem alleen maar de prijscomplexiteit. De afspraken die sales maakt met klanten worden almaar gedifferentieerder, net als de kortingen die inkoop onderhandelt met leveranciers. Hoe hou je grip op je marge als iedere klant een andere prijs voor hetzelfde product betaalt en als je zelf pas na afloop van een kalenderjaar weet op hoeveel leverancierskorting je recht hebt?
En hoe kun je prijsafspraken maken met klanten als je nog geen idee hebt hoe hoog je transportkosten worden? Tijdens de coronapandemie vervijfvoudigden de containerprijzen tijdelijk. De gekte was nauwelijks uit de markt verdwenen of de brandstofkosten explodeerden als gevolg van de Oekraïne-oorlog. Momenteel moeten schepen weer omvaren vanwege Houthi-rebellen. Als je die gestegen kosten niet kunt doorberekenen aan klanten, verdampt je marge als sneeuw voor de zon.
Veeleisende klanten
Daarnaast worden klanten veeleisender. ‘Vandaag besteld, morgen in huis’ wordt ook voor steeds meer groothandels gemeengoed. Vaak vraagt de klant zelfs specifiek om levering de volgende dag tussen 7 en 8 uur ’s ochtends. Daarnaast verwachten ze steeds meer value added services, denk aan samengestelde kits. Dit betekent dat groothandels ineens ook te maken krijgen met een klantorderontkoppelpunt, met alle extra logistieke complexiteit die daarbij komt kijken. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de toenemende eisen op het gebied van duurzaamheid, zoals het gebruik van herbruikbare verpakkingen of het aanleveren van CSRD-informatie.
Hoe manage je de complexiteit?
Het mag duidelijk zijn dat het managen van deze complexiteit een steeds grotere uitdaging wordt. Een uitdaging die je niet meer te lijf kunt gaan met een versnipperd applicatielandschap. Je hebt een datagedreven aanpak nodig. Een aanpak die je alleen kunt realiseren met een integrale visie op het complete applicatielandschap.
Toenemende complexiteit vraagt om een modern Cloud ERP-systeem
Aan welke eisen moet een cloudomgeving voldoen om grip te houden op je groothandelsactiviteiten?
Lees het direct in onze nieuwste whitepaper.