Meer en meer organisaties maken de keuze om administratieve HR-taken te automatiseren. Zo maken veel organisaties gebruik van een mobiele applicatie voor administratieve HR-taken. Met een mobiele applicatie kan je als werknemer zó verlof aanvragen, of een salarisstrook van drie maanden terug opzoeken. Een mobiele applicatie vormt een van de instrumenten om selfservice naar een hoger plan te tillen. In deze blog neem ik je mee in de kansen van een mobiele applicatie én in hoe je als HR-afdeling tot bloei komt bij het kiezen voor een selfservice aanpak.
Kansen van een mobiele applicatie
Uit onderzoek komt naar voren dat op dit moment zeven op de tien HR-professionals met een mobiele applicatie werkt. Vooral verlof en verzuim (38%), inzicht in salarisstroken (35%) en declaraties (30%) worden vaak aangeboden in een mobiele applicatie. De inzet van een mobiele applicatie heeft impact op het takenpakket van HR. Met een mobiele applicatie hebben werknemers anytime, anywhere inzicht in de status van administratieve aanvragen. En dat is een win-win situatie. Zo heeft de werknemer meer regie in handen om vragen zelf af te handelen. Ook voor HR is het interessant: werknemers krijgen eigenaarschap en spelen een grotere rol in zaken op het vlak van HR. Dit eigenaarschap biedt HR de kans om een meer coördinerende en strategische rol aan te nemen.
HR tot bloei: alles wat je aandacht geeft groeit
Meer lucht, dat is wat er ontstaat met een hoger niveau van selfservice. Het automatiseren van administratieve taken zorgt voor meer verdieping in het HR-vak. Zo ontstaat er meer ruimte voor de ambitie en ontwikkeling van werknemers. In een omgeving waar plek is voor groei van werknemers komt HR tot bloei en de medewerker ook. Met de handen vrij van administratieve taken ontwikkelen HR-professionals zich tot ware coaches voor werknemers. Zo kunnen ze werknemers ondersteunen in het maken van een ontwikkelplan of coachen vanaf de zijlijn. Een van de meest belangrijke taken van een HR-professional want alles wat je aandacht geeft groeit. Kijkend naar de toekomst verwacht een kwart van de HR-professionals dan ook vooral de rol van coach aan te nemen, blijkt uit onderzoek.
Onderzoeksrapport
HR, nu en straks
Dit onlineonderzoek werd eind 2021 afgenomen onder 512 Nederlandse HR-professionals; evenredig verdeeld over de sectoren en samen representatief voor het HR-werkveld in Nederland. Alle deelnemers zijn tussen de 18 en 67 jaar oud en werken bij organisaties uiteenlopend van minder dan 25 tot meer dan 2.500 medewerkers. Qua functieniveau zijn de respondenten min of meer gelijk verdeeld over operationeel, tactisch en strategisch niveau.
DownloadMobiele revolutie: de toekomst van mobiele applicaties
De vraag is natuurlijk: hoe gaan mobiele applicaties zich ontwikkelen op weg naar de toekomst? Zeker vanaf de pandemie zijn digitale ontwikkelingen in een stroomversnelling terecht gekomen. Zo ook in het HR-werkveld. De mogelijkheden voor het automatiseren van processen zijn zo goed als eindeloos. Denk aan de komst van kunstmatige intelligentie: dit opent deuren naar weer nieuwe technologie. Zo is het met kunstmatige intelligentie mogelijk om algoritmen te ontwerpen die trends in personeelsverloop voorspellen.
Bij toenemende automatisering is het van belang om het oog op de waarde voor de werknemer te houden. Dit vormt het vertrekpunt in het maken van een keuze voor elke vorm van automatisering. Het maken van een automatiseringsslag heeft ten slotte het doel om werknemers te ondersteunen in het zo optimaal mogelijk presteren. Zit dat goed? Dan creëer je een win-win situatie waar zowel HR als de werknemer de vruchten van plukt. Zo ontstaat er voor HR ruimte om een strategische blik te ontwikkelen en de rol van coach aan te nemen. Voor de werknemer zijn HR-vragen niet langer een ver van het bed show. Met anytime, anywhere inzicht heeft de werknemer de regie in handen om zelf zaken te regelen.