Voor de winkelgebruikers binnen Retail, heeft SAP inmiddels een behoorlijke historie als het gaat om gebruikersinterfaces en applicaties. Van SAP Retail Store tot SAP Merchandise & Inventory Management, zelfs Retailers die de transacties via de “klassieke GUI” ontsluiten in de winkel. Het commentaar was echter vaak: het is niet gebruikersvriendelijk, er is gebrek aan functionaliteit of functionaliteit sluit niet goed aansloot bij de bedrijfsprocessen. Daar is met de nieuwe Fiori applicaties binnen de S/4HANA suite verandering in gekomen.
Intuïtievere en efficiëntere functies in SAP Fiori
Er zijn in SAP Fiori nu functies beschikbaar die intuïtiever en efficiënter zijn; minder “clicks” om het gewenste resultaat te bereiken, dus gebruikersvriendelijker en daardoor ook minder opleidingsuren in de winkel.
Verder is het aantal applicaties dat SAP beschikbaar stelt snel aan het groeien; een mooi voorbeeld is het aanmaken van een transportbestelling in de winkel. Hierbij maakt de winkel zelf de transportbestelling aan door middel van scanning; inclusief handling units en de bijbehorende labels en pakbonnen. Alles van het aanmaken van de transportbestelling tot en met de goederenafgifte in één transactie.
‘Google like’ zoekmogelijkheden zorgen er verder bijvoorbeeld voor dat producten sneller door medewerkers gevonden worden. Die informatie tonen, die een winkelmedewerker op dat moment nodig heeft, is key.
Bijvoorbeeld in geval van een leeg schap: scan de barcode van het schapkaartje van product, controleer de administratieve voorraad en neem dan actie. Vanuit de productapplicatie kan het product dan bijvoorbeeld direct besteld worden. Of de gebruiker past op dat moment de administratieve voorraad aan zodat de producten via de automatische herbevoorrading besteld zullen worden.
SAP ontwerpt de nieuwe applicaties/schermen met als leidraad dat het mogelijk moet zijn om binnen 5 clicks van een geconstateerd probleem naar het oplossen van dat probleem te komen.
Hierop is het principe van ‘insight to action’ gebaseerd. Dit is met name bij de embedded analytical applicaties die voorhanden zijn, consequent doorgevoerd. Dit soort applicaties zullen vooral op het hoofdkantoor gebruikt worden, maar er zijn ook mogelijkheden voor de filiaalmanager.
Vanuit het inkoopanalysescherm zie je als filiaalmanager o.a. welke bestelposities overtijd zijn, welke aanvragen tot bestelposities nog niet goedgekeurd zijn en hoe je inkoopuitgave per goederengroep zich verhoudt. Vanuit hier kun je vervolgens de details raadplegen.
Bijvoorbeeld de bestelposities overtijd: het detail overzicht toont je bijvoorbeeld grafisch per artikel de bestelde/te leveren en te factureren waarde. En daaronder in lijstvorm de onderliggende inkooporder posities.
Vanuit hier kan er direct naar de inkooporder gesprongen worden om te bekijken wat het probleem is; het EDI bericht is bijvoorbeeld niet naar de leverancier gestuurd, er is geen bevestiging ontvangen van leverancier, de winkel heeft de goederenontvangst nog niet uitgevoerd, etc.
De transacties voor de winkel (maar ook voor hoofdkantoormedewerkers) zijn dus sterk verbeterd qua gebruiksgemak. Uit onze ervaring is gebleken dat de winkelprocessen bij Retailers vaak afwijken en dus applicaties vaak aangepast worden om de retailprocessen in de winkels beter te kunnen ondersteunen.
Oorzaken van deze afwijkingen zijn divers, een paar voorbeelden:
- Rechtstreekse leveringen versus leveringen uit een distributiecentrum
- Geautomatiseerde goederenontvangst versus manueel boeken
- Alles, gedeeltelijk of niets tellen bij de goederenontvangst
- De wijze van bestellen, geautomatiseerd waarbij de winkel alleen moet accorderen dan wel handmatig bestellen (voor compleet assortiment dan wel bepaalde goederengroepen) etc.
Het belang van elke Retailer is dat de winkelmedewerkers zo min mogelijk met administratieve taken/backoffice activiteiten bezig te zijn. De noodzakelijke administratieve taken moeten dus zo efficiënt en snel mogelijk uit te voeren zijn.
De nieuwere SAP Fiori applicaties bevatten al veel van de gewenste functionaliteit, waardoor de standaard uitgeleverde versies vaak toereikend zullen zijn. Maar dit zal niet voor elke Retailer voor elke proces en dus voor elke applicatie gelden. In die gevallen blijft ook bij de Fiori winkelapplicaties, uitbreiding noodzakelijk. Als het gaat om eenvoudige schermaanpassingen of het toevoegen van extra gegevens dan kan dit goed gerealiseerd worden met de aanwezige extensies. Echter, zodra er in de business logica ingegrepen moet worden, moet goed gekeken worden wat de beste weg is. Vanuit myBrand kunnen we u hierover adviseren
Mocht u interesse hebben om inzicht te krijgen in de mogelijkheden die S/4HANA u in de winkel kan bieden, neem dan gerust contact op.