Herken je dat? Aan het begin van het seizoen ligt in alle winkels voldoende voorraad, net zoals in het e-commerce magazijn. Maar in de loop van het seizoen is de verdeling van de voorraad anders; bepaalde winkels hebben nog voldoende voorraad, maar andere winkels of zelfs het e-commerce magazijn lopen juist uit voorraad.
Nu is dit op te lossen door de voorraad anders te gaan verdelen, winkels die weinig verkopen sturen hun overtollige voorraad terug naar het centrale magazijn, en vanuit daar worden de winkels die nog wel goed verkopen en het e-commerce magazijn opnieuw beleverd. Maar het kan veel slimmer…
Een retailer die gebruik maakt van SAP Customer Activity Repository (CAR) heeft de beschikking over een berg met relevante data. Zo schreef mijn collega Bob Tillema al een stuk over Unified Demand Forecast in SAP CAR waarin voorraadoptimalisatie is te bewerkstelligen. Maar het mooie is, met SAP CAR heb je ook de beschikking over de Omnichannel Article Availability (OAA) functionaliteit. Met deze functionaliteit weet je altijd waar je welke voorraad hebt liggen. Deze informatie kun je gebruiken in je webshop om de consument te kunnen informeren wanneer en hoe je een bepaald artikel kunt leveren. De consument kan er dan bijvoorbeeld voor kiezen om vandaag al het artikel op te halen bij een winkel in de buurt, zogenaamd “Click en Collect” of op een later moment de bestelling thuis geleverd te krijgen “Click en Ship”.
Uitdagingen
Grote uitdaging in het “Click en Collect” scenario is om de juiste winkelvoorraad te kunnen tonen op de website. Met SAP CAR heeft de retailer een (zo goed als) real-time inzicht in de verkooptransacties in de winkel; op basis hiervan weet je dus wat er daadwerkelijk nog aanwezig is in de winkel. In combinatie met analysescenario’s binnen SAP CAR kan dan ook nog eens worden aangegeven wat deze voorraadstand betekent; de voorraad van 10 pakken melk bij een supermarkt heeft namelijk een heel andere betekenis dan 10 paar schoenen maat 49; het ene verkoopt immers sneller dan het andere.
Indien je ervoor kiest om de voorraadinformatie van de winkels online te delen is het belangrijk om een aantal zaken correct in te richten, de zogenaamde “sourcing strategieën” zorgen ervoor dat tijdens het online check-out proces de juiste winkels worden voorgesteld als een mogelijke leveringslocatie van de order. Daarnaast is het van belang om de capaciteit van de winkel goed in te richten. Indien je dit namelijk niet goed inricht kan het zijn dat de winkels altijd hogere prioriteit krijgen dan het e-commerce magazijn, waardoor de medewerkers in de winkel alleen nog maar bezig zijn met het verwerken van online orders. Met de juiste inrichting van de OAA functionaliteit in SAP CAR optimaliseer je de levering van e-commerce orders en zorg je ervoor dat er minder voorraad retour gestuurd hoeft te worden aan het einde van het seizoen.
myBrand heeft de afgelopen jaren veel ervaring op gedaan met verscheidene SAP CAR implementaties en kan u adviseren om uw omnichannel strategie verder te optimaliseren en toe te passen.