Vanuit SAP wordt flinke druk uitgeoefend wanneer het gaat om de overstap naar S/4HANA. Vanaf 2027 worden namelijk de overige ERP-systemen niet meer ondersteund door de softwareleverancier. De mogelijkheden van S/4HANA staan als een paal boven water; organisaties zien grote functionele voordelen en de toekomstbestendigheid die met dit systeem gepaard gaan. De adoptie van S/4HANA gaat desalniettemin traag. Organisaties zijn veelal terughoudend om nu al de overstap te maken. De voornaamste reden is de grote omvang van het migratieproject met de bijbehorende voorbereidingen.
Startklaar: technisch en functioneel voorbereid
De terughoudendheid van organisaties is niet geheel onterecht; de migratie naar S/4HANA is inderdaad een lijvig project. Daarnaast vraagt SAP vooraf veel voorbereiding. Om als organisatie startklaar te zijn voor de migratie moet de techniek onder handen worden genomen. Je moet technisch namelijk aan bepaalde eisen voldoen voordat je de overstap kunt maken, maar ook functioneel veranderen er zaken. Denk aan de manier waarop je masterdata van klanten en leveranciers opslaat. Dit gaat in de nieuwe oplossing volgens het ‘business partner’-principe, terwijl dit in huidige SAP-systemen ook kan via aparte masterdata voor ‘Customers’ en ‘Vendors’. Dit wordt door veel klanten gebruikt, maar deze optie vervalt met de introductie van S/4HANA. Dit is slechts één voorbeeld van een verandering, maar veel meer functionaliteiten wijzigen en veel processen gaan anders lopen. Met het oog daarop is het cruciaal om de business vanaf het begin te betrekken, om zo het meest uit de implementatie te halen.
De ‘simplification list’
Om het inrichten van processen en functionaliteiten te vergemakkelijken heeft SAP de ‘simplification list’ opgesteld. Dit is een lijst met vervallen functionaliteiten en wat daarvoor in de plaats komt. Ter voorbereiding op de migratie is het zaak dat je door deze lijst heengaat. Ook als je organisatie momenteel draait op veel maatwerk, moet je daar doorheen om te kijken of dit te vervangen is door standaardprocessen.
Een hoop effort, maar de moeite waard
Zoals ik al eerder noemde, is het toekomstbestendige karakter van S/4HANA een feit. De oplossing vormt een stabiele, flexibele digital core voor organisaties. Alle industry solutions (zoals Retail) zijn ondergebracht in één systeem. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van Fiori, de gebruikersinterface met apps in tegelweergave. Met deze interface ben je binnen vijf klikken van ‘insight’ naar ‘action’ – oftewel van probleem naar oplossing. Stel dat je als winkelmedewerker langs een (bijna) leeg schap loopt, dan plaats je voor het betreffende product in slechts een paar klikken een nieuwe bestelling. Deze intuïtieve interface zorgt voor een aanzienlijke efficiëntieslag.
Demosysteem biedt praktijkvoorbeelden
We zien en begrijpen de terughoudendheid. Deels is dit toe te schrijven aan de onwetendheid en gebrek aan voorbeelden met betrekking tot hoe processen eruit gaan zien. En inzicht in welke voordelen dit met zich mee brengt voor een organisatie. Vandaar dat we met het retailteam een demosysteem hebben opgezet. We hebben dit systeem ingericht met processen op retailgebied, zodat we praktijksituaties kunnen demonsteren aan de klant. In de demo omgeving zijn processen ingericht op het gebied van o.a. masterdata, winkelprocessen, inkoop en verkoop.
Voorbeelden hiervan zijn:
- Winkelprocessen: productinformatie, inventarisatie, product bestellen en interfiliaalorders;
- Condition Contracts;
- Nieuwe bonusbuy functionaliteit.
2027 lijkt misschien nog ver weg, maar over iets meer dan zes jaar is het al zover. Door tijdig met de voorbereidingen voor de overstap te beginnen, zorg je dat je het maximale uit de migratie haalt. En daarbij denken we natuurlijk graag met je mee en laten zien wat de toegevoegde waarde is van S/4HANA in de voor uw organisatie belangrijke processen.
Mark Rijers | S/4HANA Expeditieleider bij myBrand |
---|