Vanaf 13 maart veranderde de wereld van veel Nederlandse bedrijven in een paar dagen drastisch. In sommige sectoren viel de omzet van het ene op het andere moment weg: de horeca, de evenementenbranche, alle contactberoepen. Terwijl het in andere branches alle hens aan dek is. Niet alleen in de zorg, maar ook in bijvoorbeeld de fmcg en in bouwmarkten. Sommige organisaties moesten een radicale switch maken in de bedrijfsvoering, denk aan het onderwijs, de zorg en aan alle kantoorwerkers die nu thuiswerken. Maar ook in sectoren die op het eerste oog minder worden geraakt door de veranderingen, zijn nauwelijks nog organisaties te vinden die werken op de manier zoals ze gewend waren voor 13 maart.
Andere markt betreden vraagt om andere bedrijfsvoering
Dit vraagt nogal wat van de flexibiliteit van medewerkers, van processen en van de onderliggende systemen. Neem bijvoorbeeld de bricks & clicks-retailers: ketens die zowel een webwinkel hebben als fysieke winkels. Waar de omzet in fysieke winkels in veel gevallen halveerde, verdubbelde die van het online kanaal. Om aan de e-commerce vraag te voldoen worden winkelmedewerkers ingezet in het magazijn van de webshop. Dat kan echter alleen als de processen worden aangepast, anders lopen medewerkers elkaar voor de voeten. En dat vraagt weer een aanpassing aan het onderliggende systeemlandschap.
Hetzelfde geldt voor schoonmaakbedrijven die voorheen kantoren schoonmaakten en wiens werknemers nu worden ingezet om in appartementengebouwen de liftbedieningsknoppen, deurklinken en trapleuningen schoon te maken. Of uitzendbureaus die hun horecapersoneel nu uitlenen aan aspergetelers of online foodretailers. In alle gevallen geldt: de processen zijn net wat anders of ze krijgen te maken met andere wet- en regelgeving, met als gevolg dat de back-end systemen op enkele aspecten moeten worden aangepast. Hoe sneller bedrijven die aanpassingen kunnen doen, hoe succesvoller ze kunnen inspelen op de veranderingen.
Flexibele IT-omgeving nu succesfactor
Wij zien dan ook de bedrijven die de afgelopen jaren hebben geïnvesteerd in een flexibel IT-landschap, nu sneller in staat zijn zichzelf om te vormen. Er wordt natuurlijk al jaren geroepen dat je je organisatie wendbaar moet maken. Maar dat nam niet weg dat de meeste veranderingen evolutionair van aard waren. Het coronavirus heeft ervoor gezorgd dat de wijzigingen in sommige sectoren revolutionair zijn. De bedrijven die hiermee omgaan, staan het best voorgesorteerd om de crisis en op handen zijnde recessie te overleven.
Natuurlijk vraagt dit bovenal om een flexibele mindset en om creativiteit. Daar kunnen wij je niet bij helpen. Maar bij een andere kijk op je IT-omgeving, kunnen wij je wel van dienst zijn.
Marcel Antons | Directeur Strategie & Innovatie bij myBrand |
---|