Een bekend probleem voor veel bedrijven: hoe ga ik om met klantdata? We communiceren op veel manieren met onze (potentiële) klanten: via de website, e-commerce, meerdere apps en soms ook nog fysiek in de winkel.
Naast dat we communiceren op veel manieren, communiceren we ook via meerdere afdelingen in de organisatie, ieder vanuit zijn/haar eigen belang en doelstellingen. Daarnaast is het vanuit privacy oogpunt ook nog eens belangrijk hoe om te gaan met deze data.
Klantdata is belangrijk, daar is iedereen het wel over eens, vanuit welke rol je ook acteert. Daarmee kun je sturen, meten en uiteindelijk met deze data betere resultaten boeken en niet geheel onbelangrijk de beleving van jouw klant steeds verder optimaliseren. Maar vaak weet de marketingmedewerker niet welke data de verkoper heeft. En zou het voor de verkoper heel waardevol zijn, als hij ook de data van marketing tot zijn beschikking heeft.
De klant geeft via de website zijn voorkeuren aan. Maar in de app heb je als klant geen toegang tot deze data, met als gevolg dat hij niet relevante artikelen te zien krijgt. Dat kan toch beter!?
In veel organisaties wordt door iedere afdeling een ander systeem gebruikt. Zo voert de sales medewerker vaak de gegevens in een CRM systeem en zijn er in marketingland vele oplossingen op het vlak van marketingautomation. En deze systemen aan elkaar verbinden, als ze al in gebruik zijn, is niet de makkelijkste optie. Het feit blijft dat die diverse systemen er zijn. Echter de data zou je het liefst in één vergaarbak krijgen, die ook nog eens door de klant zelf wordt beheerd.
Zou het dus niet veel mooier zijn om één omgeving te hebben waarin de klantgegevens, met zijn voorkeuren en toestemmingen zijn opgeslagen? Via SAP Customer Data Cloud is dit mogelijk. In een centrale opslag zijn je klantdata, toestemmingen en voorkeuren opgeslagen. De klant zelf heeft de mogelijkheid om dit in te zien en te wijzigen. De geschiedenis van alle toestemmingen wordt opgeslagen, zodat je organisatie ook goed ingericht is voor GDPR/AVG audits.
Alle kanalen (website, e-commerce, apps) zijn geïntegreerd met deze centrale opslag ongeacht welke systemen je gebruikt. Als de klant een voorkeur of toestemming wijzigt dan is dat bekend in alle kanalen. Op deze manier kunnen we een uniforme ervaring aanbieden aan onze klant. Daarnaast zal er ook nog meer samenwerking tussen de afdelingen ontstaan.
Nieuwsgierig, een vraag of juist een opmerking? Vul dan onderstaand contactformulier in.
Wim Olieman | SAP CX / C4C / CRM consultant | LinkedIn profiel |
---|
Corianne Visser | Marketing en Communicatie Manager | LinkedIn profiel |
---|