Ik wil van mijn kassa af

Kassa

De kassa; volgens Van Dale, kas·sa (de; v(m); meervoud: kassa’s) ; kas, plaats waar betaald wordt. Als we kijken naar het verleden, klopt dit helemaal. De consument kwam bij de kruidenier, werd geholpen en rekende zijn boodschappen bij de kassa af. Nog steeds is bij veel retailers de kassa de poort om de winkel uit te komen. Echter, anno 2018 is veel veranderd; steeds vaker begint het verkoopproces al online, waarbij al een bestelling online wordt geplaatst en in de winkel wordt afgehaald en betaald. Of dat de consument een product bestelt en betaalt in de winkel en thuis afgeleverd krijgt.

In steeds meer Nederlandse supermarkten is het zelf scannen gemeengoed, de consument scant de producten voordat deze in de boodschappentas verdwijnen en hoeft aan het einde van de winkel alleen nog maar het scan resultaat af te rekenen. Albert Heijn is zelfs bezig met een pilot waarin dit laatste niet eens meer nodig is, de consument scant de artikelen met een speciale klantkaart en het bedrag wordt automatisch afgeschreven van zijn rekening.

In de Verenigde Staten gaat Amazon Go nog een stap verder. Daarbij hoeft de consument niet eens meer aan te geven wat hij/zij in zijn boodschappentas doet, maar op basis van Artificial Intelligence (A.I.) en camera’s wordt direct gezien welk artikel gepakt wordt, en wordt dit direct verrekenend, alsof je de boodschappen uit je eigen voorraad kast pakt. 

Hierbij zien we dus dat de innovaties gericht zijn op het compleet verdwijnen van de kassa. Je ziet dus dat met name in de supermarktbranche de focus ligt op een stuk operationele efficiëntie, het wordt steeds efficiënter (en goedkoper) om de “kassa” transactie te verwerken. De kassa is niet meer nodig om alle boodschappen te scannen, maar alleen noodzakelijk om in de betaling te voorzien. De medewerker kan in plaats van zijn/haar tijd te besteden aan het scannen van de producten, deze tijd besteden aan de dienstverlening naar de consument.

In het hogere segment van de Retail markt, waarbij vooral de rol van de medewerker meer adviserend is naar de consument, is de rol van de kassa breder dan alleen betalen. De kassa, of beter het “device” wat de medewerker gebruikt, wordt gebruikt om te ondersteunen in het verkoopproces, op basis van bekende consumenteninformatie. Daarnaast kan de eventuele vervolg-/maatwerkorder via hetzelfde “device” worden gemaakt, het afrekenen gebeurt ook op hetzelfde apparaat. Deze retailers zijn op het eerste gezicht kassaloos, maar de kassa is veranderd van een betaalapparaat naar een verkoopondersteunend apparaat.

Of de kassa nog een fysiek apparaat is wat aan het einde van de winkel staat gepositioneerd, een mobiel device die de medewerker bedient, of artificial intelligence welke registreert welke artikelen gepakt zijn. Uiteindelijk blijft het doel hetzelfde, het voorziet de retailer in een registratie van verkopen en betalingen. De techniek is inmiddels zover dat deze registratie op allerlei manieren met uw backend system kan communiceren. Vanuit myBrand helpen wij u graag om u te begeleiden in het uitfaseren van uw kassa!