myBrand helpt ASICS bij realisatie omnichannel strategie

ASICS SAP CAR

Sportmerk ASICS geeft zijn omnichannel strategie vorm met de uitrol van een wereldwijde SAP-backbone. De wereldwijde implementatie van de Retail en Omnichannel functionaliteit daarvan wordt ondersteund door myBrand, SAP-dienstverlener en -kennispartner.

Customer experience en operations bij elkaar brengen

Het aantal kanalen van ASICS groeit. Lang waren sportwinkels het primaire kanaal. Maar behalve dat het merk eigen winkels opent en in zee gaat met franchisers, komen er shop-in-shops in fysieke winkels en op online marktplaatsen. Daarnaast groeit de afzet via gewone webshops. ASICS wil in staat zijn om klanten over al die kanalen heen te herkennen en dezelfde klantervaring te bieden. Tegelijkertijd wil het bedrijf voorraden over al die kanalen heen inzichtelijk maken en real-time aan een ander kanaal kunnen alloceren als dat nodig is. Deze uniforme beleving aan zowel de kant van de customer experience als aan de zijde van operations en supply chain realiseert ASICS met een SAP backbone.

Modulaire en wereldwijd uniforme backbone

ASICS heeft myBrand gevraagd om te helpen bij de inrichting van de verschillende software suites en de wereldwijde implementatie van wat zij noemen de Direct to Consumer processen. Aan de operations kant gebruikt ASICS SAP FMS, een ERP-suite special voor de fashion branche. Daarmee wordt de volledige supply chain wereldwijd inzichtelijk en kan het bedrijf voorraadniveaus, distributie en prijzen met elkaar in lijn brengen.

Waar FMS zorgt voor de operationele kant van de processen, gebruikt ASICS SAP CAR (Customer Activity Repository) voor het centraliseren van alle klantcontacten om zodoende een beeld van de klant te creëren. Door een centraal beeld van de klant te hebben kan deze klant over alle kanalen eenzelfde beleving krijgen van het merk ASICS.

Functiegerichte apps voor medewerkers

Daar omheen worden diverse andere SAP-oplossingen gebruikt, zoals SAP Hybris B2B Commerce, een HANA datawarehouse en SAP Analytics Cloud en Business Objects. De verschillende doelgroepen binnen de organisatie krijgen op basis van deze uniforme achterkant allemaal hun eigen applicaties op maat. Zo is voor winkelmedewerkers op basis van SAP Fiori een app ontwikkeld waarmee ze allerhande servicetaken kunnen afhandelen. Denk bijvoorbeeld aan de verschillende Omnichannel scenario’s die vanuit een winkel vervuld worden zoals het ophalen van E-commerce orders in de winkel of het verschepen van E-commerce orders uit de winkelvoorraad naar de klant.

myBrand helpt bij vertaalslag van business naar techniek

Over zijn keus voor SAP en myBrand zegt Paul John Bakker, hoofd Global Enterprise Solutions bij ASICS: “In 2015 hebben we een nieuwe bedrijfsstrategie ontwikkeld, waarin seamless unified commerce centraal staat. We hebben verschillende oplossingen bekeken. In de VS en Japan draaide onze backbone al op SAP. Het bleek dat de SAP-suite het best aansloot bij onze wensen. myBrand is in Nederland de partner met de meeste ervaring in retail. En dat merken wij. Zij ondersteunen ons niet alleen op technisch vlak, maar ook op businessvlak. Ze begrijpen onze wensen en weten hoe je die moet vertalen naar de software.”

De wereldwijde uitrol is momenteel in volle gang. Kernmarkten als Europa, China, Australië en Amerika zijn live, andere delen van de wereld volgen snel.