Klantverhaal

myBrand ontwikkelt in tien weken BouwTag-applicatie voor Visser Assen

Innovatie zit in de genen van Visser Assen

Visser Assen OutSystems logo

Branche

Bouw

Use case

Applicatie in tien weken

Platform

OutSystems

Visser Assen levert alles wat je nodig hebt voor bouwen, meten en bebakenen, van inframaterieel en bouwplaatsinrichting tot materiaal voor wegafbakening en meetinstrumenten. Twee jaar geleden introduceerde het bedrijf de BouwTag, een IoT-oplossing voor slim materieelbeheer en diefstalbeveiliging. Vanwege het succes van dit product wilde Visser Assen met spoed de administratie rondom deze dienst automatiseren. myBrand ontwikkelde in tien weken tijd een applicatie op basis van het low-code platform van OutSystems.

Innovatie zit in de genen van Visser Assen. Het bedrijf bedient klanten in het hele land. “Voor onze tak van sport is onze geografische ligging eigenlijk helemaal niet zo handig. Om op te vallen in de markt moeten wij het daarom voor een deel hebben van onze innovatieve ideeën”, zegt Maarten Visser, directeur-eigenaar van Visser Assen. Het bedrijf stond bijvoorbeeld aan de wieg van BouWatch, de camerabewakingsoplossing voor bouwterreinen en andere locaties met diefstalgevoelige assets.

Bouwtag

Slim materieelbeheer door locatiebepaling

In 2019 ontstond het idee voor de BouwTag, een IoT-traceertag voor het bepalen van de locatie van materieel. Het LoRa-netwerk van KPN, specifiek ontwikkeld voor IoT-verbindingen, had inmiddels landelijke dekking. Dankzij een heel laag energiegebruik zorgt dit netwerk ervoor dat IoT-devices een batterijlevensduur krijgen van wel tien jaar. Visser Assen ontwikkelde samen met KPN het businessmodel van de BouwTag, Het idee is simpel: je plakt de traceertag met het bijgeleverde hechtmiddel op je materieel en leest via de KPN-portal uit waar bijvoorbeeld je trilplaat, aanhanger of bouwlaser zich bevindt.

Slimme aannemers gebruiken de BouwTag als eerste stap naar goed materieelbeheer. Want zonder automatisering is het een tijdrovende klus om bij te houden welk materieel precies waar wordt ingezet. Het is een klus die er vaak bij inschiet, wat ertoe leidt dat aannemers veel meer materieel aanschaffen (en dus ook in onderhoud hebben) dan ze eigenlijk nodig hebben. En iedere aannemer weet: assets die niets staan te doen, kosten alleen maar geld.

Je kunt met de BouwTag ook je materieel beveiligen tegen diefstal. Je ziet immers in één oogopslag of materieel is ontvreemd en waar dat zich bevindt.

Whitepaper

Low-code ontwikkeling op je SAP-landschap met OutSystems

In deze whitepaper gaan we dieper in op de vraag hoe je je IT-omgeving enerzijds stabiel houdt en anderzijds juist snel mee kunt laten evolueren met wat de markt vraagt.

  • Maak je IT-landschap weerbaar en wendbaar
  • Naadloos en stabiel integreren met jouw bestaande SAP-omgeving
  • Echt offline en real-time werken
Meer informatie

Handmatig proces met grote foutkans

Vanwege de gunstige businesscase voor aannemers werd de BouwTag al snel een succes. En dat is enerzijds mooi, maar het stelde Maarten Visser ook voor een probleem. Want de administratie die de BouwTag met zich meebrengt, is behoorlijk veel. Hij vertelt: “Klanten nemen de dienst af via ons en krijgen dus van ons de factuur. Ze loggen in op de KPN BouwTag-portal om te zien waar hun materieel is. Toen we de BouwTag introduceerden, hebben we de administratie op een handmatige manier ingericht. We wilden eerst kijken of we deze dienst succesvol konden verkopen.”

Dit had als consequentie dat de administratieve medewerkers van Visser Assen continu in twee systemen werkten: in de KPN-portal en in het eigen SAP ERP-systeem. Omdat klanten ook aanvullende diensten kunnen afnemen, wordt in het proces soms ook data gebruikt van portals zoals BouWatch of Gereedschapsbeheer.nl, een webbased tool voor het keuren van gereedschappen. Visser: “Ze hadden ze soms wel vier applicaties tegelijkertijd open staan. Die data werd in Excel-sheets bij elkaar gebracht en overgetypt. Het was veel te tijdrovend.”

Omdat een gemiddelde klant honderd tags afneemt en grote klanten tot wel duizend tags hebben, was bovendien het voeren van een foutloze administratie een hele klus. Iedere tag heeft namelijk een uniek nummer, die aan de juiste klant moet worden gekoppeld. Eén foutje en de factuur klopt niet of het abonnement wordt niet op het juiste moment ge(de)activeerd.

Het maken van facturen was overigens een project op zich, want er zijn verschillende typen BouwTags en verschillende vormen van dienstverlening. Iedere factuur bestaat daarom uit drie componenten – hardware, verbinding en dienstverlening – die steeds een andere samenstelling hebben. Visser: “Nu de BouwTag echt een succes wordt, lukt het niet langer om nog op een handmatige manier de administratie te voeren. Dat is gewoon te omslachtig en foutgevoelig. Daar komt bij: waar vind je op de huidige krappe arbeidsmarkt de mensen om dat te doen?”

OutSystems-myBrand tandem

Omdat Visser Assen al jaren een tevreden klant is bij SAP-dienstverlener myBrand en zij wisten van het partnership tussen myBrand en OutSystems, vroegen ze myBrand eens mee te denken hoe dit proces kon worden geautomatiseerd. “We hebben hen uitgenodigd, onze uitdaging voorgelegd en gevraagd: zien jullie er brood in om dit voor ons op basis van OutSystems te automatiseren?” Andere low-code ontwikkelplatformen zijn daarbij niet in overweging genomen, vertelt Visser. “We zijn een behoorlijk digitaal bedrijf en hebben enkele zeer enthousiaste IT-collega’s die al vaker met OutSystems hadden gewerkt. Zij zijn erg te spreken over het platform, maar hebben ook een goede klik met de mensen die bij dat bedrijf werken. Hetzelfde geldt eigenlijk voor myBrand: we worden al jaren goed ondersteund door hen. Ze zijn solide en betrouwbaar, maar ook flexibel. Dat laatste is van wezenlijk belang als je wilt innoveren. Want je weet vooraf nooit precies hoe iets gaat lopen. De SAP-dienstverlening door myBrand is redelijk voorspelbaar, maar zelf een applicatie ontwikkelen met behulp van een low-code platform is dat niet. Bovendien gaat het hier niet meer alleen om een applicatie die onze interne bedrijfsvoering ondersteunt, het gaat om een product en bijbehorende dienst die we verkopen aan klanten. Door bewust te kiezen voor de OutSystems-myBrand tandem weten we dat we de juiste persoonlijke begeleiding krijgen in dit traject.”

Applicatie in tien weken

Dat vertrouwen is niet beschaamd. “Nee”, lacht Visser, “myBrand heeft de applicatie echt razendsnel ontwikkeld, in tien weken tijd. Het scheelde dat we al een proces hadden. We wisten dus precies welke data we nodig hadden uit welke achterliggende applicaties. myBrand heeft ervoor gezorgd dat onze medewerkers nu in één applicatie kunnen werken. Door koppelingen naar KPN, SAP en enkele online portals hoeven zij niet langer handmatig verschillende data bij elkaar te brengen, dat doet de nieuwe applicatie voor ze. De facturen rollen nu automatisch uit het systeem, de nummers van de BouwTags die we doorkrijgen van KPN worden nu automatisch aan de juiste klant gekoppeld en ga zo maar door.”

Dit alles maakt dat de BouwTag nu ook een winstgevend product kan worden voor Visser Assen. “Dat was het tot nu toe niet, door al het handwerk. Onze marge per tag is laag. Daar hebben we bewust voor gekozen om de dienst voor aannemers zo goedkoop mogelijk te houden. We moeten het hebben van de massa en dat betekent dat je eigen proces dan zo efficiënt mogelijk moet zijn. Omdat we nu weten dat we die massa wel gaan halen, was het de juiste tijd om te investeren in een maatwerkapplicatie.”

Verbeelding, enthousiasme en geloof

Dat de eerste versie van die applicatie nu draait, wil niet zeggen dat de ontwikkeling af is. “Bij Visser Assen laten we graag onze verbeelding spreken”, zegt Visser. “Je kunt in de toekomst zoveel extra diensten gaan aanbieden. Denk bijvoorbeeld aan predictive maintenance. We kunnen nu al meten hoeveel draaiuren een kraan of trilplaat heeft. Dat betekent dat we klanten kunnen gaan waarschuwen: het is tijd voor een onderhoudsbeurt. Op dit moment focussen we eerst op slim materieelbeheer en diefstalpreventie. Dat is nadrukkelijk pas het begin. Om die reden hebben we er ook voor gekozen de BouwTag-applicatie zelf te ontwikkelen. Dan kunnen we ‘m snel uitbreiden met extra functionaliteit zodra we nieuwe diensten gaan toevoegen.”

Om deze toekomstige ontwikkelingen mogelijk te maken, heb je drie dingen nodig, zegt Visser: verbeelding, enthousiasme en geloof. “Deze drie kenmerken vinden we ook terug bij myBrand. Daarom hebben we zo’n goede samenwerking en kunnen we samen snel innoveren.”

Interesse of meer informatie over onze oplossingen of diensten? Neem contact met ons op.

Adviesgesprek aanvragen