Visser Assen, leverancier van alles wat je nodig hebt voor bouwen, meten en bebakenen, ontwikkelde met hulp van myBrand in tien weken tijd een kernapplicatie die data ontvangt van en doorstuurt aan vier onderliggende applicaties die betrokken zijn bij het facturatieproces van de BouwTag. De BouwTag is een IoT-oplossing voor slim materieelbeheer en diefstalbeveiliging in de bouw.

Materieelbeheer en diefstalbeveiliging met IoT

Twee jaar geleden introduceerde Visser Assen de BouwTag. Het gereedkomen van het KPN LoRa-netwerk vormde voor Visser Assen het startsein om een IoT-oplossing voor de bouw te ontwikkelen. Het lage energiegebruik van dit netwerk maakte het immers mogelijk dat IoT-devices een batterijlevensduur krijgen van wel tien jaar. De BouwTag is een traceertag die aannemers en verhuurbedrijven op hun materieel plakken. Via een KPN-portal lezen ze vervolgens uit waar het desbetreffende apparaat zich bevindt.

Slechts tien weken ontwikkeltijd

Maarten Visser, directeur-eigenaar van Visser Assen: “Na twee jaar zaaien breekt nu de tijd aan van oogsten. De BouwTag is een product dat het moet hebben van massa. Nu we die massa bereiken, moesten we snel een oplossing verzinnen voor de administratie. We hadden al een partnership met myBrand en met OutSystems. We hebben hen beide uitgenodigd, ons probleem voorgelegd en tien weken later had myBrand al een applicatie ontwikkeld die precies dat doet wat voorheen door onze collega’s met de hand werd gedaan.”

Van handmatige naar volautomatische facturering

De nieuw ontwikkelde applicatie automatiseert de arbeidsintensieve administratie en facturering. Bij dat proces kunnen tot wel vier applicaties betrokken zijn. De factuur wordt gemaakt in SAP; de registratienummers van de tags worden aangeleverd door KPN; en klanten kunnen BouwTag combineren met andere diensten zoals BouWatch en Gereedschapsbeheer.nl. Data uit die vier systemen werden voorheen bij elkaar gebracht in Excel-sheets en vervolgens overgenomen in SAP ERP om de factuur te maken. Omdat iedere factuur uit drie componenten bestaat – hardware, verbinding en dienstverlening – was dit een tijdrovende en foutgevoelige klus.

De in OutSystems ontwikkelde applicatie koppelt automatisch het nummer van de tag aan de juiste klant en aan het juiste abonnement. Die data worden vervolgens zonder menselijke tussenkomst ingevoerd in SAP. Iedere maand rollen nu uit SAP volautomatisch de juiste facturen.

Snel nieuwe functionaliteit bijbouwen in de toekomst

Het is de bedoeling om in de toekomst aanvullende diensten aan te bieden, bijvoorbeeld op het gebied van predictive maintenance. myBrand kan de applicatie dan snel aanpassen. Jelle Hendriks, commercieel manager van de OutSystems businessunit van myBrand: “Het voordeel van ontwikkelen in low-code is dat je heel snel nieuwe functionaliteit kunt ontwikkelen. Dat is belangrijk, want slim materieelbeheer is slechts de eerste innovatieve dienst die Visser Assen heeft ontwikkeld. Verbeelding, enthousiasme en geloof zitten in de genen van dat bedrijf. Die houding sluit helemaal aan bij onze innovatiedrang. We hopen samen de processen rondom de BouwTag nog meer te optimaliseren. Ook kijken we naar nieuwe toepassingen met OutSystems binnen Visser Assen.”

Lees het volledige klantverhaal