We hebben er nog één op voorraad
“Ik zie dat er nog één op voorraad is. Ik controleer het even in het magazijn” vertelt de verkoper. Helaas komt de verkoper terug met het nieuws dat er achter niks meer ligt. We hebben dit allemaal wel een keer meegemaakt. Controle over de voorraad. Iedere retailer zou er graag meer grip op willen hebben. Conventionele IT-systemen beschikken niet over de mogelijkheid om de actuele voorraad in een winkel te tonen, doordat niet real-time data wordt verwerkt. De getoonde voorraad in het systeem kan zomaar van een uur of langer geleden zijn. De kans bestaat dat een klant net een half uur geleden het laatste product in jouw maat heeft gekocht. Daarnaast is de relatie met een andere maat of kleur in het systeem vaak niet goed inzichtelijk, waardoor de verkoper niet met zekerheid kan aangeven of een andere maat/kleur op voorraad is. Om hierachter te komen moet de verkoper een aantal transacties door om erachter te komen welke soortgelijke producten nog op voorraad zijn.
“Ik kan even voor u naar een andere winkel van ons bellen.” Gelukkig zijn verkopers vaak bereid om bij een andere winkel te informeren. De klantbeleving staat centraal en hiervoor maakt men graag wat extra meters. De klant moet zo goed mogelijk te woord worden gestaan en dus worden ook andere winkels hierbij betrokken. Wat de voorraad in een andere winkel is voor een specifiek product is doorgaans niet bekend, waardoor in het andere winkel in het systeem moet worden gekeken of er voorraad aanwezig is. Zij hebben eveneens te maken met een oude voorraadstand. Dezelfde handelingen moeten in het andere winkel gedaan worden wanneer het systeem aangeeft dat er nog één op voorraad ligt. Helaas, ook hier grijp je naast het laatste product.
“Ik kan nog een andere winkel voor u proberen.” Daar blijkt uiteindelijk dat het product op voorraad is en kan het product verzonden worden naar het bellende winkel. De klant wordt verteld dat het product morgen in de winkel opgehaald kan worden. De verkoper in de verzendende winkel moet vervolgens een interfiliaalorder aanmaken, iets wat toch veel gemakkelijker zou moeten kunnen met een paar klikken.
Met SAP S/4HANA in combinatie met SAP Customer Activity Repository (hierna te noemen CAR) wordt de voorraad telkens gesynchroniseerd, doordat de voorraad in S/4HANA rekening houdt met de kassaverkopen die in CAR geregistreerd staan. Zo is de administratieve voorraadstand gelijk aan de fysieke, waardoor de verkoper in eerste instantie direct had kunnen zien dat er geen voorraad meer aanwezig is. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de nieuwe userinterface van SAP, een Fiori-app, die op verschillende mobiele devices te benaderen is (telefoon, tablet, PDA). Daarnaast biedt diezelfde app een duidelijk overzicht van de voorraad van hetzelfde product in andere kleuren en maten. Iets dat eerder nog ontbrak. Hierdoor is het aanbod meer inzichtelijk. Tevens kan de voorraad in andere winkels geraadpleegd worden én kan met een paar klikken een verzoek tot een interfiliaalorder worden geplaatst.
Eén centrale plek, actuele administratieve voorraadstanden in eigen en andere winkels, duidelijk zichtbare relaties tot andere kleuren en maten en het snel en gemakkelijk een order plaatsen. De verkoper kan zo de klant sneller van informatie voorzien, een alternatief aanbieden of het product elders vandaan halen zonder dat dit veel tijd kost in het systeem door gebruik te maken van één Fiori-app. Met deze SAP oplossingen wordt de klant beter geholpen en biedt SAP daadwerkelijk een tool in de winkel in plaats van verschillende transacties om dezelfde informatie uit een systeem te verkrijgen. Zo wordt de verkoper beter ondersteund in het uitvoeren van zijn werk en kan de klant, zonder een nee-verkoop, tevreden naar huis.
Nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden van SAP S/4HANA en SAP CAR? myBrand kan jou hier uitgebreid over adviseren. Hiervoor hebben wij o.a. een Retail Roadshow ontwikkeld.