Ooit was retail een recht-toe-recht-aan vak. De enige uitdaging voor retailers was om out-of-stock en overstock tegen te gaan. En de enige variant op dit model was franchise. Die tijd is voorbij. Retailers hebben ontzettend veel keus als het gaat om hun businessmodel. Kies je voor fysieke winkels, e-commerce of omnichannel? En als je een e-commerce kanaal inricht, ga je dan voor dropship, ship-from-store of zet je een warehouse voor e-commercelogistiek op? En hoe reken je dit alles af als je een franchiseorganisatie bent?
Complexe supply chain, complexe automatisering
Kortom, de complexiteit van de retailketen is enorm toegenomen. En daarmee ook de complexiteit van de automatisering. Want zonder goede ondersteuning door software ben je als retailer nergens. Neem alleen maar een onderwerp als de retourlogistiek, en alle zaken die daaruit voortvloeien: het terugbetalen van klanten, het controleren van binnengekomen producten en deze ofwel opnieuw terug in de voorraad nemen ofwel afschrijven. Zonder goede softwarematige ondersteuning verlies je geheid het overzicht.
End-to-end gedachte moet centraal staan
Omdat in een retailketen alles met elkaar samenhangt, is een end-to-end ketenaanpak belangrijk bij het inrichten van de processen en het vervolgens automatiseren daarvan. De supply chain begint bij de toeleveranciers. Die zitten soms dichtbij waardoor ze snel kunnen leveren, maar soms zitten ze ook in Azië, waardoor je met levertijden van enkele weken tot maanden te maken hebt. De keten eindigt bij de wispelturige consument, die soms drie maten bestelt en alleen de goede houdt. Of die een product al uit de verpakking heeft gehaald en dan alsnog terugstuurt. En daar zitten veel stappen tussen. Stappen die bepalend zijn voor de efficiency van jouw operatie en de klanttevredenheid. Immers, een klant die online iets bestelt wat niet op voorraad is en daar pas twee weken later over wordt geïnformeerd, zal niet snel nog eens iets bij jou bestellen.
Whitepaper
SAP S/4HANA voor retail | De end-to-end procesgedachte centraal
Tot eind jaren ’90 was de retail een eenvoudig vak. De keten was aanbodgestuurd en de meeste retailorganisaties beschikten over slechts één kanaal. De enige uitdaging voor retailers was om out-of-stock en overstock tegen te gaan. En de enige variant op dit model was franchise. Hoe anders is dat vandaag de dag. Omnichannel is de norm, het aantal verschillende businessmodellen is geëxplodeerd, retourlogistiek is een vak op zich geworden en de klant staat aan het roer, wat betekent dat ketens vraaggestuurd zijn geworden.
Het myBrand Conclusion procesmodel voor de retail
Om de retail supply chain op de juiste manier in te richten en deze processen uiteindelijk ook te vertalen in software, heeft myBrand Conclusion al in 2012 het retailprocesmodel ontwikkeld. Dit model is recent aangepast en vernieuwd, en daarmee helemaal geschikt gemaakt voor SAP S/4HANA. Het model dient nu als basis om met retailbedrijven alle processen door te spreken alvorens de beslissing te nemen voor een conversie van SAP ECC naar S/4HANA of een volledige herimplementatie (greenfield). Wil je hier meer over weten? Download dan ons whitepaper: SAP S/4HANA voor retail | De end-to-end procesgedachte centraal