In het weekend van 11 mei 2019 worden de productieve Cloud for Customer (C4C) omgevingen omgezet naar de 1905 release. In deze blog gaan we dieper in op de nieuwe features van de 1905 release.
Leuk om te vermelden is dat in deze release heel veel aangebrachte ideeën/verbeteringen vanuit de C4C community zijn meegenomen. Ideeën kun je als gebruiker zelf indienden via de SAP influence website. Ieder idee of verbetering moet minimaal vijftien stemmen van de community hebben om door SAP in aanmerking te komen voor review. Meld je aan om te zien of er verbeteringen zijn voorgesteld die jouw organisatie of een andere gebruiker uit de C4C community verder kunnen helpen.
Platform en integratie
De belangrijkste updates voor het platform zijn de UX veranderingen die eraan komen. Deze 1905 en de volgende 1908 release staan in het teken van het uitfaseren van de HTML5 view en het volledig overgaan op Fiori. Dit, omdat de HTML5 view vanaf de 1911 release niet meer door SAP ondersteund wordt. Ook beheerders die momenteel voornamelijk in HTML5 werken moeten in zijn geheel over naar Fiori. Alle beheerfunctionaliteiten zullen in SAP Fiori Client beschikbaar worden gemaakt in de releases van mei en augustus 2019. Vanaf 1908 zal de standaard client ook de Fiori client zijn, waar je dit nu nog via company settings kunt instellen.
Fiori 3 thema
Vanaf de C4C 1905 release heb je de mogelijkheid om de Fiori 3 view inclusief de nieuwe navigatiebalk te activeren, dit kan onder branding en bedrijfsinstellingen. Hiermee brengt SAP een consistente view over alle producten binnen de C/4HANA suite. Deze nieuwe view bevat ondermeer het volgende:
- Hiërarchie navigatie menu of flat mode
- Navigatie menu semi-ingeklapt of uitgebreide weergave
- Objecticonen hebben eigen kleur gekregen
- Recent, markeringen favorieten en tags zijn nu ondergebracht in de menubalk
In 1908 staan meer aanpassingen voor Fiori op de planning. Ik moet zeggen dat ik hier persoonlijk heel vrolijk van word! Onderstaand een preview van SAP lab:
Feit is dat SAP Blue Crystal zal worden verwijderd vanaf de 1911 release en het SAP Fiori 3 thema dan ingesteld zal worden als standaard thema. SAP Belize en eigen branding zullen niet aangepast worden. Tevens zal het oude navigatiemenu vanaf de 1911 release automatisch omgezet worden naar het nieuwe navigatie menu.
Ons advies is dan ook om zo snel mogelijk over te stappen naar het Fiori 3 thema met de nieuwe navigatie balk. Dit, omdat het vanaf de 1911 release automatisch als standaard zal worden gebruikt. Het Fiori 3 thema zal de komende releases nog meer functionaliteiten krijgen en zullen meer aanpassingen gedaan worden omtrent de User Interface. Op deze manier zullen de aanpassingen geleidelijk doorgevoerd worden, zodat de eindgebruiker niet te veel hoeft te wennen.
Nieuwe UI en push notificaties voor mobiel
Via bedrijfsinstellingen kun je ervoor zorgen dat ook de mobiele applicatie van iOS en Android de nieuwe user interface krijgt. Er zijn veel zaken verbeterd:
- Navigatie-menu is vernieuwd
- User experience met de Menu opties onderaan het scherm
- Rapporten, Dashboards en KPI beter inzichtelijk via smartphone.
Vanaf 1911 zal deze view ook standaard worden voor de mobiele applicaties. Naast de vele UI verbeteringen voor de iOS en Android App, is er nu ook een mogelijkheid om een workflow in te stellen welke een notificatie geeft. Gaat het bijvoorbeeld om snelle goedkeuring van een offerte of een high incident waar de gebruiker direct van op de hoogte moet worden gesteld kan dit door middel van een notificatie naar de telefoon worden gestuurd.
Sales
Je ziet hier voornamelijk de focus op het integreren van het recent aangekochte Callidus Cloud. Let er wel op dat voor het gebruik van SAP Callidus Cloud aparte licenties noodzakelijk zijn.
- SAP Intelligent Sales Execution (oftewel Callidus Datahug)
- SAP Contract Life Cycle Management (Oftewel Callidus CLM)
- SAP Configure Price Quote (Oftewel Callidus CPQ)
Daarnaast zijn ook overige zaken geïmplementeerd in 1905 die betrekking hebben op integratie:
- Meer externe account ID’s binnen C4C Business partner UI
- De adresgegevens van een contactpersoon zijn een bi-directionele integratie naar SAP ERP en S/4 Cloud/On-premise
- Automatisch aanmaak van ERP Sales order via de C4C sales quote
- Integratie met Focused Run
Service
Voor het ticket scherm zijn er soms vraagtekens om nu al over te stappen naar de Fiori client. Het vraagt namelijk veel van de service agents om deze aanpassingen in één keer door te nemen. SAP heeft hiernaar geluisterd en aangegeven dat de HTML5 view kan worden geactiveerd in Fiori met gelimiteerde functionaliteiten. Hierdoor kun je geleidelijk overstappen naar de Fiori client.
E-mails
Sinds de 1902 release is een nieuwe bibliotheek beschikbaar, deze heeft meer mogelijkheden qua autorisaties en mappenstructuur. Het voordeel van deze bibliotheek is dat je dit direct in je e-mails kan zetten. Daarnaast is het mogelijk om meerdere bijlagen tegelijk te uploaden:
SAP Field service management
Ook voor het reeds aangekochte Core systems zijn updates beschikbaar, onderstaand een kleine greep uit deze verbeteringen. Let er ook hier op dat je voor SAP Field Service Management een aparte licentie nodig is.
- Customer Service Now verbetering, klanten kunnen via de app hun serviceafspraken zelf verzetten. Geen contact noodzakelijk met de helpdesk.
- Planning en dispatching, direct op de kaart zoeken naar beschikbare monteurs en huidige route bekijken om een efficiënte service route te maken.
- Verbetering van de veiligheid door veiligheid labels te tonen op de smartphone app om zo te voldoen aan ISO-7010 regels.
- Crowd workforce – ervoor zorgen dat iedere partner de correcte skills krijgt toegewezen zodat hij de juiste service kan aanbieden aan de eindklant.
Wil je meer weten over SAP field service mangement en dan voornamelijk omtrent SAP Crowd Service bekijk dan onderstaande video van myBrand’er Wim Olieman:
De belangrijkste update is wel het Fiori 3 thema en de uitfasering van HTML5 per 1911. De komende updates zullen dan ook verder in het teken staan van het overzetten van alle beheer taken naar Fiori. Waar Fiori 3 er vertrouwd en heel overzichtelijk uit ziet, kreeg HTML5 nogal eens kritiek omtrent de UI en UX. Door de komst van het Fiori 3 thema is dit verleden tijd!
Daarnaast zie je integratie ontstaan met de aangekochte applicaties Callidus Cloud en Core systems. De eerste stappen worden nu gezet, in de komende jaren verwacht ik uitgebreide integratie met deze applicaties. Dit jaar staan er nog twee release op de planning die van 1908 en 1911, ook dan praten we je weer bij met een nieuwe release blog!
Heb je nog vragen omtrent deze release of kunnen we jou ergens ondersteunen? Vul dan onderstaand contactformulier in.
Tom Marchand | SAP CX / C4C / CRM consultant bij myBrand |
---|