Spaghetti: niet alleen in de supermarkt

SAP Retail oplossingen

‘Logisch’ zul je denken: spaghetti is immers op vele plekken te vinden. Je vindt het ook in speciaalzaken, je keukenkastje en wellicht ook op je bord, zowel thuis als buitenshuis. Maar spaghetti is ook in een andere vorm op nog veel meer plekken te vinden: de spaghetti die door de jaren heen als IT-landschap is ontstaan bij bijna iedere retailer. Vaak is het een kluwen aan applicaties die op één of andere manier met elkaar verbonden is. Net echte spaghetti, maar een stuk minder goed behapbaar.

Ongetwijfeld herkennen veel retailers – zoals supermarktketens – zich hierin. Vraag jij jezelf ook wel eens af hoe dit nu op te lossen?

Spaghetti

Veel processen = retail
De kern van het geschetste probleem ontstaat omdat een retailer veel processen kent, waarvoor door de jaren heen aparte oplossingen bedacht zijn. Bijvoorbeeld assortimentsbeheer, inkoop, goederontvangst, allocatie en herbevoorrading, goederenuitgifte, transport, promotiemanagement, verkopen en afrekenen, personeelsplanning, etc. En dan heb je als retailer ook nog eens rekening te houden met verschillende kanalen zoals e-commerce, derde partijen en de fysieke winkel; ieder met hun eigen dynamiek en vraagstukken.

Veel applicaties = ook retail
Om voorgaande op te lossen zoekt de retailer voor ieder vraagstuk of proces een oplossing in de vorm van een ‘eigen’ applicatie. In de zoektocht vindt de retailer deze vaak ook, in veel gevallen vanuit een ‘best-of-suite’ of ‘best-of-breed’-gedachte en meestal door een ‘point’-oplossing. Over het algemeen een uitstekende oplossing voor het vraagstuk, maar hoe verhoudt de oplossing zich tot andere processen en vraagstukken? Hoe zit het met de samenwerking tussen verschillende oplossingen? Voor je het weet ontstaat een wirwar aan applicaties die op één of andere manier met elkaar verbonden moet worden. En voilà: de spaghetti is ontstaan. Waar is je flexibiliteit gebleven, het vermogen om je telkens maar weer aan te kunnen te passen aan de veranderende marktomstandigheden?

Retail = SAP
Kortom, als retailer zoek je een oplossing waarmee je jouw applicatielandschap met die veelvoud aan applicaties eenvoudiger, overzichtelijker en vooral wendbaarder maakt. Je eet als het ware de spaghetti op. SAP biedt een prima, moderne en functioneel rijke retail-oplossing voor het leggen van de juiste basis. Het ondersteunt optimaal omnichannel, of tegenwoordig ook wel one-channel genoemd. Deze oplossing bestaat uit een prachtige Fiori-gebruikersinterface, waar mijn collega Femmeke de Klein een blog over schreef, en Customer Activity Repository (CAR) voor one-channel. Lees voor meer informatie hierover de blog van Bob Tillema en de blog van Sebastiaan de Jong. De basis van de oplossing bestaat uit S/4HANA, een zeer modern ERP-systeem, voorzien van rijke retail-functionaliteit waarmee iedere retailer uitstekend haar processen kan ondersteunen. Bovendien is S/4HANA door haar in-memory database in staat om snel een veelvoud aan artikelen te verwerken voor bijvoorbeeld herbevoorrading. Dit kan zelfs overdag, gedurende de normale operatie en winkelopeningstijden!

sap retail CAR

Retail = SAP = myBrand
Met een schat aan ervaring, vele implementaties en het beheren van veel retail-klantomgevingen is myBrand de partij die in staat is je te helpen met het opeten van de spaghetti. Graag delen wij onze kennis en ervaring met jou als retailer. Interesse? Een afspraak is zo gemaakt!