Al jarenlang ondernemen mijn myBrand collega’s samen diverse fietsactiviteiten. Zo ook in juni 2016, toen een grote groep myBranders de Mont Ventoux heeft beklommen. Het mooie was dat het niet alleen ging om de prestatie zelf, maar ook dat er vier dagen lang alleen maar over fietsen werd gepraat.
De kop van deze blog heb ik als gespreksleider mogen toepassen tijdens een groepsdiscussie gedurende het Strategie Platform Retail, dat op 1 en 2 februari plaatsvond in Zwolle.
Wil je als retailer altijd koploper zijn en loop je daardoor wel eens het risico met lege handen te staan of op grote achterstand binnen te komen? Of peddel je slim mee in het peloton, niet zichtbaar en zonder risico.
In de groepsdiscussie die ontstond, was de conclusie dat iedere deelnemer wel vindt dat zijn of haar onderneming op onderdelen koploper is en op andere onderdelen meepeddelt met de rest. Onderdelen zijn dan bijvoorbeeld: marketing, innovatiekracht, time-to-market, supply chain executie, assortiment, beleving, etc.
In feite bepaalt de optimale mix of de markt, consumenten en collega-retailers, jouw merk en onderneming zien als een koploper of als onzichtbare meefietser in het peloton. Mijn koplopers zijn onder andere Rituals, Action, Hunkemöller, Picnic en Yoghurt Barn.
Picnic is een koploper, maar strikt genomen is het een doorontwikkeling van een al jaren bestaand concept dat eerder door andere supermarkt retailers in de markt is gezet. Toch percipieer ik Picnic als een koploper, in mijn optiek juist door goede marketing in combinatie met innovatiekracht. Daartegenover zijn er veel retailers die al jaren meepeddelen in het peloton. Je kent vast de voorbeelden wel van retailondernemingen die zich nergens wezenlijk op onderscheiden.
De kop van deze blog kun je ook toepassen op het gebruik van ERP software. In het geval van SAP, word je koploper en demarreer je nu naar S/4HANA of peddel je mee in het peloton en blijf je doorrijden met je huidige versie?
Gert-Leo Bakker | Relatiemanager myBrand