CB Healthcare is specialist in logistiek voor health- en care-producten. De organisatie levert slimme, gebruiksvriendelijke platforms en verbindt daarmee zorgproducten, technologie en mensen. Eén van die platforms is SUP: een bestelplatform voor de (thuis)zorg. Samen met myBrand Conclusion ontwikkelde CB Healthcare in 2021 de bijbehorende applicatie op het OutSystems-platform. Op het succes van de applicatie wordt doorgepakt door deze nu ook beschikbaar te maken voor mobiel. Het succes van de applicatie wordt verder benut door deze nu ook beschikbaar te stellen voor mobiele apparaten.
Vraag naar mobiele versie applicatie
“SUP heeft de afgelopen twee jaar flink haar meerwaarde bewezen”, vertelt Nienke Nijhof, manager van SUP. “Thuiszorgmedewerkers zijn erg tevreden over de applicatie. Ze kunnen gemakkelijk zaken als wondzorgmaterialen of medische hulpmiddelen bestellen. Door de koppeling met het Elektronisch Cliënten Dossier (ECD) hoeven ze gegevens niet handmatig over te zetten en gaat het bestellen erg efficiënt. De applicatie had één gebrek: hij was niet beschikbaar voor mobiel. We hebben SUP destijds ontwikkeld voor laptop en tablet, ervan uitgaande dat dit de apparaten waren die veelal worden gebruikt door thuiszorgmedewerkers. Er zijn nu steeds meer organisaties waarbij medewerkers ook bestellingen plaatsen via smartphones. Voor ons genoeg reden om SUP ook voor mobiel beschikbaar te maken.”
Nienke Nijhof, Manager SUP bij CB Healthcare: “Er staat een prachtig mooie app waar zorgorganisaties heel blij mee zijn. Ze zien de toegevoegde waarde ervan in en we zien dat steeds meer zorgorganisaties de mobiele versie van de app gebruiken. Dat is een grote kers op de taart van het werk dat is verricht.”
Geen kwestie van kopiëren-plakken
De applicatie is zo ontwikkeld op het OutSystems-platform dat het gemakkelijk aan te passen is. “We hebben een eigen ontwikkelteam dat de applicatie in beheer heeft”, gaat Nienke verder. “Zijn er nieuwe productgroepen of klantgroepen? Dan doen onze ontwikkelaars de nodige aanpassingen in de applicatie. Het is heel fijn dat we die flexibiliteit in eigen hand hebben.”
Een applicatie beschikbaar maken voor mobiel, is alleen andere koek. Nienke licht het toe: “Het is geen kwestie van kopiëren-plakken. Je moet echt terug naar de tekentafel. Mensen gebruiken bijvoorbeeld hun vinger in plaats van een muis en het scherm van een smartphone is natuurlijk vele malen kleiner dan op een laptop. Hoewel de ontwerpen van SUP er nog lagen, moest de functionaliteit opnieuw worden opgezet voor mobiel zodat de applicatie ook hier gebruiksvriendelijk is. Daar konden we de expertise van myBrand Conclusion goed bij gebruiken.”
Korte lijnen en vaart erin
Het team vanuit myBrand Conclusion was hetzelfde als bij de ontwikkeling van SUP in 2021. De samenwerking verliep opnieuw heel soepel. “De medewerkers van myBrand Conclusion zaten één dag per week bij ons op kantoor”, vertelt Nienke. “Er was een nauwe samenwerking tussen het team van myBrand Conclusion, onze product owner en mijzelf. De lijnen waren kort. Dat was fijn, want we hadden te maken met een strakke deadline. Ook de gedegen kennis van myBrand Conclusion was voor ons echt van meerwaarde. Ik had er niet zo bij stilgestaan wat er allemaal komt kijken bij het maken van een intuïtieve app. Iedere keuze die je maakt is belangrijk: van de kleur van de achtergrond, tot de grootte van icoontjes en de functionaliteit van bepaalde knoppen. Het is fijn dat myBrand Conclusion ons hierin heeft ondersteund.”
Nienke is heel blij met het eindresultaat. “Er staat een prachtig mooie app waar zorgorganisaties heel blij mee zijn. Ze zien de toegevoegde waarde ervan in en we zien dat steeds meer zorgorganisaties de mobiele versie van de app gebruiken. Dat is een grote kers op de taart van het werk dat is verricht.”