Partnerschap OutSystems: kwaliteit als gemeenschappelijke deler

Partnerschap OutSystems - myBrand Conclusion

2023 was een topjaar voor het partnerschap tussen myBrand Conclusion en OutSystems. myBrand Conclusion gehaalde de Premier status en deze inspanning werd al snel beloond met de OutSystems Partner of the Year award voor ‘Best Solution’. Beiden onderstrepen de intensieve en nauwe samenwerking die myBrand Conclusion met OutSystems heeft. Wat houdt deze samenwerking precies in? Wat betekent dit voor de OutSystems consultants en ontwikkelaars die bij myBrand Conclusion werken? En wat merken klanten hiervan? Jos van Spronsen, Delivery Manager bij myBrand Conclusion en Henk Nijkerk, Regional Alliances Manager bij OutSystems, vertellen hoe ze samen werken aan meer klantsucces.

Intensieve samenwerking voor maatwerkoplossingen met meerwaarde

Met behulp van het low code ontwikkelplatform OutSystems bouwt myBrand Conclusion maatwerkoplossingen voor organisaties, veelal als aanvulling op het SAP ERP-systeem. “Maatwerksoftware bouwen is en blijft een vak”, vertelt Jos. “Dat maken we duidelijk aan klanten en stralen we uit naar onze medewerkers. Ik vind het belangrijk dat we goede software leveren volgens de richtlijnen van OutSystems. Die zijn namelijk gebaseerd op best practices. Een intensieve samenwerking met OutSystems is daar een absolute voorwaarde voor.”

“Met behulp van het low code ontwikkelplatform kan je innovatieve applicaties bouwen op relatief eenvoudige wijze”, vult Henk aan. “myBrand Conclusion ontwikkelt zelfstandig kwalitatief hoogwaardige oplossingen voor klanten waarmee innovatie en differentiatie concreet worden. Zij doen als het ware het ‘zware werk’, waarbij wij indien nodig over de schouder meekijken. Zo zoeken we samen continu hoe we meer waarde kunnen leveren voor organisaties.”

Kwaliteit boven alles

Kwaliteit is de gemeenschappelijke deler van myBrand Conclusion en OutSystems. Henk: “myBrand Conclusion heeft kwaliteit hoog in het vaandel staan. Niet voor niets won myBrand Conclusion afgelopen jaar met één van de oplossingen de award voor beste oplossing.” 

“Ik stel hoge eisen aan de mensen in mijn team”, vertelt Jos. “Als we het doen, doen we het goed. De afgelopen jaren hebben we als organisatie flinke stappen gezet. Van twaalf mensen in 2020 zijn we uitgegroeid tot een gespecialiseerd team van dertig mensen die allemaal voor kwaliteit gaan. Ik vind het belangrijk dat medewerkers, naast het ontwikkelen van low code applicaties, daadwerkelijk waarde kunnen toevoegen voor klanten. Dat ze praten met de eindgebruikers, bewust zijn van de wensen van belanghebbenden en zoeken hoe een maatwerkoplossing bijdraagt aan het behalen van de gewenste doelen. Zo realiseren we meer succes voor klanten en werken medewerkers aan hele gave projecten.”

Kennis borgen

De consultants van myBrand Conclusion zijn bekend met de richtlijnen van OutSystems en weten hoe de software-oplossing waarde kan creëren in de context van de klant. “Daarvoor is het belangrijk dat we continu op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen. Hiervoor organiseren we intern regelmatig kennissessies waarbij we soms ook iemand van OutSystems uitnodigen”, vertelt Jos. “Net zoals we binnen Conclusion actief naar nieuwe technieken zoeken met behulp van onze technology radar, proberen we dat ook te doen in de context van OutSystems. Zo hebben we recentelijk een oplossing bedacht die handig gebruik maakt van generatieve AI services.”

Henk legt uit dat OutSystems regelmatig quality audits doet om de kwaliteit van door partner gebouwde applicaties te borgen. “We valideren applicaties nadat wij ze uitgebreid hebben getest, van architectuur tot kwaliteit van code. De score die hieruit komt, is bij myBrand Conclusion keer op keer ontzettend hoog.”

Suggesties productontwikkeling OutSystems

Andersom is de ervaring van de OutSystems consultants en ontwikkelaars bij myBrand Conclusion van grote meerwaarde voor OutSystems. “Als Premier Partner mag myBrand Conclusion feedback geven aan het productteam, bijvoorbeeld bij de ontwikkeling van het cloud native platform ODC”, vertelt Henk. “Zo worden zij betrokken bij het testen van nieuwe releases en functionaliteit. Hun ervaring en kennis van klantbehoeften zijn erg waardevol om uiteindelijk een nieuw platform van hoge kwaliteit neer te zetten.”

Jos geeft aan dat medewerkers het ontzettend leuk vinden om op deze manier betrokken te zijn bij de ontwikkeling van ODC. “Zij gaan er immers mee werken. Klanten profiteren hier ook van. We zitten dicht op het vuur en hebben op deze manier een voorsprong. Nieuwe ontwikkelingen kunnen we snel toepassen bij onze klanten.”

Tevreden klanten

De succesvolle samenwerking tussen myBrand Conclusion en OutSystems wordt onderstreept door de klanttevredenheidsscore van een 8,3. Jos: “Onze pragmatische houding, eerlijke communicatie en kwaliteit van oplossingen worden gewaardeerd. Dat is het resultaat van een goede samenwerking met OutSystems én met klanten. We kunnen super snel software bouwen, maar je ontwikkelt niet even één applicatie met OutSystems. Het is een weg die je als organisatie inslaat. Daar kies je bewust voor en daar hoort een uitgebreid plan bij.” 

“Dat je met OutSystems snel en relatief eenvoudig applicaties kunt ontwikkelen in vergelijking met traditioneel ontwikkelen, betekent niet dat je er zomaar op los moet ontwikkelen”, legt Henk uit. “Een applicatie portfolio roadmap is een vereiste om de gewenste meerwaarde te realiseren. Daar ondersteunt myBrand Conclusion organisaties heel goed in.”

Succes op de lange termijn

“Voor onze consultants is het ontzettend leuk om zo intensief samen te werken met klanten en keer op keer op zoek te gaan naar de meerwaarde van een OutSystems-applicatie voor hun business”, gaat Jos verder. “Als er uiteindelijk meerdere applicaties staan, adviseren we ook over platformbeheer. Zo blijft de toegevoegde waarde van applicaties ook op lange termijn bestaan.”

Jos is erg blij met het partnerschap met OutSystems. “Voor onszelf is het ontzettend leuk en leerzaam om korte lijntjes te hebben. Maar uiteindelijk zijn we niet partner voor onszelf, maar voor onze klanten. Het partnerschap draagt namelijk bij aan de kwaliteit van de oplossingen die we ontwikkelen en daarmee aan het succes van de klant. En dat is waar we het voor doen.”