Als IT manager wil je uiteindelijk succesvolle projecten realiseren waarbij je samen met jouw team (SAP) applicaties ontwikkelt die binnen de organisatie ook daadwerkelijk gebruikt gaan worden. En optimaal aansluiten bij de business en de gebruikers. In de praktijk blijkt echter dat medewerkers het gebruik van (bepaalde functionaliteiten binnen) het SAP-systeem niet altijd als gebruiksvriendelijk ervaren. Het werkt niet zoals ze het graag zouden zien en dat is nadelig voor de efficiëntie van de werkzaamheden. Lees in dit blog wat de belangrijkste stappen zijn om de User Experience (UX) van de SAP software te vergroten.
Stap 1: Achterhaal wat de behoefte van medewerkers en de business is
Zijn er binnen de organisatie klachten zijn over de gebruiksvriendelijkheid van het SAP systeem? Dan is de kans groot dat de applicaties niet (voldoende) aansluiten bij de behoeften en doelen van de gebruikers en de business.
Door de behoeften, doelen en wensen in kaart te brengen kun je een vinger op de zere plek leggen en applicaties ontwikkelen die aansluiten bij de business en de gebruikers. Met andere woorden: applicaties waar iedereen uiteindelijk blij van wordt en goed mee kan werken.
Daarnaast is, door de behoefte te achterhalen, innovatie ook veel makkelijker te realiseren, bijvoorbeeld met Design Thinking.
Stap 2: Formuleer het probleem en bepaal hoe je dit kunt oplossen
Het inzichtelijk hebben van de wensen en behoeften vanuit de business en de gebruikers is één. Om goed het probleem te kunnen formuleren is het ook van belang dat je een systeemanalyse maakt. Welke applicaties worden er binnen de organisatie het meest gebruikt? Door deze analyse kun je een focusgebied bepalen en prioriteiten achterhalen. Vanuit daar kun je een probleemstelling formuleren.
Is het probleem inzichtelijk? Dan ga je aan de hand van prototypes en mockups de opties verkennen van welke (technische) mogelijkheden er zijn en in welke vorm zij het gewenste resultaat kunnen bereiken. Hierbij wordt ook rekening gehouden met de uiteindelijke gebruiksvriendelijkheid (usability) van de oplossing.
Wanneer je een oplossing hebt geformuleerd is het belangrijk dat je deze toetst met de business en gebruikers, om uiteindelijk te voorkomen dat de oplossing opnieuw niet aansluit bij de processen, wensen en behoeften.
Stap 3: Bouw en implementeer de oplossing
De laatste stap is, vanzelfsprekend, het ontwikkelen en implementeren van de gebruiksvriendelijke oplossing. Van belang is om tijdens dit traject tijd en ruimte vrij te maken voor demo momenten (Scrum). Deze momenten stellen jouw team niet alleen in staat om hun werk te tonen en toe te lichten. Ze geven je ook de mogelijkheid om de ontwikkelde functionaliteiten te toetsen bij zowel de business als de gebruikers.
De feedback die je ontvangt kun je vervolgens op een iteratieve manier verwerken. Op deze manier weet je zeker dat de applicaties altijd volledig aansluiten bij de wensen en behoeften vanuit de organisatie. Jij bent tevreden met een succesvol project dat met enthousiasme binnen de organisatie ontvangen wordt, de business kan efficiënt hun werk doen en de gebruikers zijn niet langer gefrustreerd.
Wij kijken graag met je mee
Wij hanteren bovenstaande aanpak en helpen daarmee onze klanten om de gebruiksvriendelijkheid en efficiëntie van het SAP systeem te vergroten en om alignment tussen business en IT te realiseren. Wij kijken graag eens een dag met je mee om te onderzoeken waar mogelijkheden liggen om bijvoorbeeld de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren.