Analytics en SAP: een reis door de tijd

Analytics SAP bi

Er is een groot scala aan definities te vinden voor ‘analytics’. Voor een term die te pas en te onpas gebruikt wordt, kan dit best verwarrend zijn. Want wat is analytics precies? In mijn optiek betekent het niets anders dan het gebruik van data om antwoord te krijgen op business-vraagstukken. Voor veel organisaties maakt data-analyse namelijk een groot deel uit van de onderbouwing van belangrijke beslissingen voor de business. Door te onderzoeken, interpreteren en het zoeken naar patronen is het mogelijk om te kijken of deze beslissingen aansluiten op de missie en visie. In dit artikel ga ik in op de rol van analytics bij SAP-vraagstukken en hoe deze door de jaren heen is veranderd.

Analytics inzetten om te ‘bouwen’

Er zijn tal van manieren waarop analytics ingezet kan worden bij het gebruik van SAP. Voorheen werd analytics echter uitsluitend gebruikt als fundament om te ‘bouwen’. Een goed voorbeeld hiervan is het opzetten van een omzetdashboard voor een bepaalde klantorganisatie. De ervaring leert dat vaak na het bouwen van een dergelijk dashboard, het contact met de klant vermindert. Dit komt doordat het dashboard naar behoren werkt en al het benodigde inzicht biedt aan de klantorganisatie, waardoor de expertise van een consultant niet langer nodig is. De rol van een analytics-consultant behelsde dan ook vaak het adviseren in welke dashboards er nodig waren. Maar vaak vergeten organisaties kritische vragen te stellen, zoals: wat is er allemaal mogelijk met mijn data? En als het dashboard bepaalde rapportages laat zien, wat zegt dit dan over de performance van mijn bedrijf? Enkel en alleen het ‘bouwen’ en daarmee inzicht geven, is niet meer afdoende om de business vooruit te helpen.

Business Analytics: een sprong vooruit

Tegenwoordig kan analytics nog meer bijdragen. Met business analytics tools in SAP, die gebruik maken van kunstmatige intelligentie, is het mogelijk om slimme inzichten te vergaren. De analytics-platformen helpen bij het maken van dashboards door beschikbare kansen op te merken. Veel organisaties weten echter niet hoe ze dit Business Intelligence onderdeel in SAP moeten aanvliegen. Daarom is het waardevol om een strategisch partner aan te haken die meedenkt op het gebied van innovatie en weet heeft van de KPI’s van de organisatie. Op dit moment zijn er nog te vaak twijfels als het aankomt op het gebruik van voorspellende analytics. Het aanhaken van een partner zoals myBrand biedt zekerheid en sturing, doordat zij alle mogelijkheden in kaart brengt en meedenkt over de beste keuze.

Kennisdelen voor het beste resultaat

Het is onmogelijk om alle ontwikkelingen op het gebied van analytics bij te houden en deze daarnaast volledig te beheersen. Ook bij myBrand erkennen we dit. Hierom is het analytics kennisteam in het leven geroepen, waarbij ieder teamlid zich specialiseert in een bepaald deelgebied binnen analytics. Dit kennisteam is opgedeeld in vier specialismen: HANA, Business Objects (een suite met toolings), SAP Analytics Cloud en Embedded Analytics.

De interesse in en nieuwsgierigheid naar de mogelijkheden van SAP S/4HANA, bijvoorbeeld de cloud-functie, worden opmerkelijk groter. Toch heersen er ook nog een aantal vragen binnen organisaties. Zo weten nog maar weinig van hen waar te beginnen als het aankomt op de nieuwe functies van het systeem. Daarnaast worden de kosten die verbonden zijn aan bijvoorbeeld SAP Analytics Cloud en licenties nog te vaak verkeerd ingeschat en is het waarborgen van de security van het bedrijf als je migreert naar de SAP Analytics Cloud een onderwerp dat organisaties bezig houdt. Ook werken nog niet alle functionaliteiten optimaal; er zijn in het systeem nog ‘kinderziektes’ aanwezig. Het is belangrijk om stil te staan bij deze vraagstukken en ze bijvoorbeeld voor te leggen aan een partner. Door de kennis over het bedrijf met de kennis van SAP Analytics te bundelen, ontstaat er een ijzersterk team dat de organisatie vooruithelpt.

Ben je benieuwd geworden of wij ook jouw organisatie verder kunnen helpen? Of is er een specifiek vraagstuk waarop je vastloopt? Neem dan contact met ons op.

Peter Teussink

Peter Teussink
Senior SAP Business analytics consultant bij myBrand Conclusion