myBrand ontwikkelt applicatie om inkoopproces Slokker Bouwgroep te optimaliseren

Slokker SAP ERP

Slokker Bouwgroep haalt meer uit SAP dankzij koppeling tussen app en brondata

Slokker Bouwgroep slaat de handen ineen met myBrand, SAP-dienstverlener en kennispartner, om haar inkoopproces te optimaliseren. De organisatie kampte met een gebrek aan uniformiteit bij de inkoop van goederen en diensten. Haar vier locaties fungeerden allen apart, waardoor de organisatie veel contractvarianten kende. Samen met Slokker heeft myBrand een applicatie ontwikkeld die het inkoopproces standaardiseert. In de applicatie wordt gebruik gemaakt van de classificatiemethode NL/SfB, bedoeld voor gebruik tijdens het ontwerpen, realiseren en beheren van bouwprojecten.

In de applicatie doorloopt de inkoper een standaard proces waarbij gegevens zoals producttype en hoeveelheid worden ingevoerd. Vervolgens wordt binnen de applicatie een contract gegenereerd in een standaard formaat. De applicatie maakt gebruik van brondata uit SAP en is ontwikkeld middels de Fiori / SAPUI5-techniek. Om de brondata uit SAP te ontsluiten dient de SAP Gateway als tussenlaag, waarop verschillende OData services zijn ontwikkeld. Slokker Bouwgroep maakte al gebruik van SAP, maar door de integratie van deze applicatie ontstaat een naadloze aansluiting tussen de inkoper en de verwerking van de inkoopgegevens in SAP.

Op dit moment is de bewaking van verzonden contracten ondergebracht in een externe applicatie. Het traject om dit naar SAP te verplaatsen is in volle gang. Verder wordt gekeken naar de inrichting van extra functionaliteiten om het inkoopproces verder te versnellen en vereenvoudigen, zoals de invoer van digitaal ondertekenen.

Marco Deckers, relatiemanager bij myBrand: “Voor een succesvolle samenwerking is een goede match belangrijk, en dat is bij ons het geval. We sluiten op elkaar aan qua omvang, organisatiecultuur en manier van communiceren; de lijnen zijn kort. Tijdens het traject hebben we voor een aantal grote uitdagingen gestaan. Het mooie is dat dit niet ten koste is gegaan van de sfeer of het enthousiasme, maar dat we altijd constructief met elkaar in gesprek zijn gebleven. Op dit moment is de inkoopapplicatie live, naar grote tevredenheid van beide partijen. De komende periode gaan we met elkaar om tafel om ook andere contractsoorten vanuit de nieuwe applicatie te ondersteunen.”

Edwin van Baal, directeur van Slokker Bouwgroep: “Het uniformiseren van het inkoopproces was voor ons vanuit strategisch oogpunt een belangrijke stap. Het prettige aan deze samenwerking is de branchekennis van myBrand, waardoor ze een sterke sparringpartner vormen. De organisatie heeft een groot track-record van bouwbedrijven. We zijn dan ook via een referentie bij hen terecht gekomen. Bovendien zijn de softwareontwikkelaars onwijs behulpzaam; problemen worden direct opgelost, zonder dat er procesvertragingen ontstaan. Het is een zeer betrouwbare club.”