Voor retailbedrijven die willen weten welke kansen de overstap op SAP S/4HANA biedt, organiseert myBrand, SAP-dienstverlener en -kennispartner, de Retail Roadshow. Het doel is om zowel de business als de IT-afdeling van retailbedrijven kennis te laten maken met de functionaliteiten van SAP S/4HANA die relevant zijn voor hun bedrijfsvoering. Daarom staan markttrends en -ontwikkelingen en retailscenario’s binnen het nieuwe SAP-platform centraal.
Zelf je eigen S/4HANA-systeem inrichten
Veel retailers vragen zich af hoe ze het best kunnen inspelen op de trends en ontwikkelingen in hun branche. Denk aan de komst van nieuwe e-commerce spelers naar ons land en nieuwe inkoopmodellen en -kanalen. In de roadshow kunnen mensen aan de hand van een menukaart met verschillende retailscenario’s hun specifieke S/4HANA-demo invulling geven. Zo krijgen ze een helder en op de eigen organisatie afgestemd beeld van de mogelijkheden die SAP S/4HANA biedt en hoe deze praktisch te implementeren zijn.
Verlaag de TCO
Gert-Leo Bakker, Relatiemanager Retail bij myBrand: “De retailmarkt is decennialang minder in beweging geweest, maar verandert de laatste jaren ineens in een enorm tempo. Zoals veel bedrijven in het verleden, hanteerden ook retailers vaak een zogenaamd ‘SAP tenzij’-beleid. Dat beleid staat ter discussie nu gelaagde architecturen, veelal op basis van het Pace-Layer model van Gartner, aan de orde van de dag zijn. In het ontwikkelen van functionaliteit bovenop het SAP ‘system of record’ verliezen ze namelijk vaak uit het oog wat de standaard vandaag de dag wél te bieden heeft. Onze roadshow geeft inzicht in de retailspecifieke functionaliteiten die door SAP ontwikkeld en/of sterk verbeterd zijn in de afgelopen jaren. Functionaliteiten die je niet meer in een ‘system of differentiation’ of ‘system of innovation’ hoeft te stoppen, maar die al in S/4HANA zit. Bedrijven kunnen daardoor hun bestaande applicatielandschap rationaliseren, met een lagere TCO als resultaat.”
Predictive analytics verkort de ‘insight-to-action’-tijd
Zijn collega Bob Tillema, Retailexpert bij myBrand, vult aan: “S/4HANA biedt organisaties de mogelijkheid om aan de slag te gaan met nieuwe technologieën zoals predictive analytics en machine learning. Denk bijvoorbeeld aan het voorspellen van de retourstroom, inzage in gevolgen van promoties of het voorspellen van de weersinvloeden op de aankoop van bepaalde versproducten. S/4HANA verkort met deze predictive analytics de ‘insight-to-action’-tijd en laat ook real-time het resultaat van die acties zien. Een goed voorbeeld van machine learning in S/4HANA is de verwachte leverdatum, die we ook in de roadshow tonen. Op basis van bestellingen en leveringen uit het verleden, kan steeds beter ingeschat worden wanneer de leverancier daadwerkelijk de goederen gaat leveren. Vooral voor supermarkten is dat heel relevant met het oog op de dagelijkse bevoorrading.”