Dode voorraad en wat doe je ermee?
Een nachtmerrie voor elke retailer is “dode” voorraad, ofwel voorraad in de winkel die maar niet verkocht wordt. De ruimte die wordt ingenomen door deze producten zou ook gebruikt kunnen worden voor producten met een veel grotere omloopsnelheid. Maar de grote vraag is vaak, welke producten worden er nauwelijks verkocht, en voor welke winkel speelt dit? Maar ook, zijn er eventueel winkels op andere locaties, waar dit product juist wel goed verkoopt? Ligt dit product fysiek nog wel in die winkel? Of zijn er mogelijkheden om een product door middel van een promotie hernieuwd onder de aandacht te brengen van de consument?
Dit zijn dus al een paar mogelijkheden om iets met de dode voorraad te doen. Het startpunt is een juist en volledig inzicht in deze dode voorraad, met als uiteindelijk doel om tegen minimale kosten hier nog het meeste uit te halen.
Het verkrijgen van dit inzicht is iets waar veel retailers mee worstelen. En als er dan enig inzicht is, is dit vaak in de vorm van rapportages waarbij het moeilijk is hier direct een operationele vervolgactie aan te koppelen om zodoende er ook daadwerkelijk iets mee te doen.
SAP S/4HANA biedt hiervoor een mooie oplossing in de vorm van een Fiori-app. Op basis van zelf gekozen filters kan iemand van de afdeling ‘Buying & Merchandising’ per winkel de producten opvragen die al langere tijd niet zijn verkocht, maar waar nog wel een aanzienlijke voorraad van aanwezig is. Vanuit dit overzicht kan direct een aantal vervolgacties worden uitgevoerd, bijvoorbeeld:
- Vanuit het overzicht kan worden doorgeklikt naar een voorraadoverzicht van een product over de verschillende vestigingen heen; van hieruit zijn vervolgacties mogelijk zoals voorraad verplaatsen, dat zowel binnen een vestiging als naar een andere vestiging mogelijk is;
- Er kan direct worden doorgeklikt naar apps om voorraad te beheren, zoals het uitvoeren van voorraadcorrecties, voor het geval bijvoorbeeld de voorraad fysiek niet meer aanwezig is;
- Om verkoop te stimuleren kunnen promoties worden aangemaakt; de juiste schapkaarten (met promotieprijs) kunnen eenvoudig worden uitgeprint via de app ‘Product Opzoeken’;
- Bij oudere producten kan ervoor gekozen worden, om deze naar het outlet kanaal te versturen;
- Een andere mogelijkheid bestaat uit het terugsturen naar de leverancier via een retourorder of het doorleveren naar een opkoper met een verkooporder.
Op deze manier kan veel sneller en op de juiste manier gereageerd worden, wanneer producten te lang in een winkel blijven liggen. Dit zal uiteindelijk resulteren in lagere kosten en hiermee kan dode voorraad in de toekomst zoveel mogelijk worden voorkomen.
Nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden van SAP S/4HANA? myBrand kan jou hier uitgebreid over adviseren. Hiervoor hebben wij bijvoorbeeld een Retail Roadshow ontwikkeld.