Velen van ons zullen zich hierin herkennen; je hebt net een nieuwe (bij)baan in een winkel en begint enthousiast aan je eerste werkdagen. Vol verwachting kijk je naar je nieuwe collega’s en zegt: vertel maar wat ik mag gaan doen vandaag? Klanten helpen, kassa draaien, vakkenvullen, schoonmaken, spiegelen etc. Het werken in een winkel is zo divers en dynamisch dat er heel veel op je af komt in die eerste weken. Na een tijdje ben je bekend met de dagelijkse routine, maar elke keer bij het overnemen van een dienst moet een korte overdracht plaatsvinden. Dat betreft het overdracht van taken die nog moeten gebeuren, of er nog bijzonderheden zijn en welke taken al zijn afgerond. Met een beetje geluk liggen er actie- of takenlijsten ergens op kantoor, maar zijn die bijgewerkt? En is de overdracht volledig geweest?

Dit is een korte schets van een problematiek die bij veel retailers bekend zal zijn. In een winkel werken gedurende de dag meer mensen op verschillende afdelingen. Naast het helpen en adviseren van klanten en het verkopen van producten, moeten dagelijks vaste activiteiten worden uitgevoerd in de winkel. Sommige acties zijn specifiek voor een ‘dagstart’ of moeten voor een bepaalde tijd in de ochtend gebeuren (bijvoorbeeld bestellen van producten) en andere acties horen juist weer meer bij ‘einde-dag’ en afsluiting. Zonder de juiste ondersteuning, is het niet makkelijk om goed bij te houden welke activiteiten (door wie) al zijn gedaan. Denk hierbij aan het correct bijhouden van de eerder genoemde papieren actielijsten. Ook zijn medewerkers per dag onnodig veel tijd kwijt aan het overdragen van werk.

SAP S/4HANA biedt de mogelijkheid om een ‘day in a life’ van een winkelmedewerker met een handige Fiori-app te ondersteunen. Deze app, ‘Perform Store-Walkthrough, dient als een gedigitaliseerde takenlijst, waarmee men op de werkvloer direct inzicht heeft in de activiteiten en in welke volgorde deze moeten worden afgehandeld. Voor iedereen is op deze manier inzichtelijk wat er al is gedaan en wat er nog moet gebeuren.

Per dag(deel) kan een aantal taken geautomatiseerd door het systeem klaar worden gezet: bijvoorbeeld het aanvullen van voorraad vanuit magazijn naar de winkel of het controleren van het schap van een lijst producten waarvan de administratieve voorraad 0 is. Vanuit deze taken in de app, kan een medewerker vervolgens heel gemakkelijk vervolgacties uitvoeren. Bij een onjuiste administratieve voorraad kan deze direct worden gecorrigeerd en bij een leeg schap kan het product direct worden bijbesteld.

Daarnaast is het ook nog mogelijk om zelf taken in de app aan te maken, zoals het controleren van schaplabels of een THT-controle. Maar ook meer generieke taken, zoals schoonmaken of het plaatsen of verwijderen van reclamemateriaal.

Hierdoor zal op de winkelvloer uiteindelijk efficiënter gewerkt kunnen worden. Bovendien is men minder tijd kwijt aan het overdragen van werkzaamheden.

Nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden van SAP S/4HANA? myBrand kan jou hier uitgebreid over adviseren. Hiervoor hebben wij bijvoorbeeld een Retail Roadshow ontwikkeld.

Meer informatie over de Retail Roadshow?