Een S/4HANA-expeditie om nooit te vergeten

SAP S4 HANA Expeditie conversion

Het is zover: de expeditie naar S/4HANA gaat binnenkort van start. Zo’n expeditie is niet even een weekendje naar Zeeland. Het is een reis van meerdere maanden waarbij je verschillende stops maakt. Ook is het een reis die je niet alleen maakt, maar vooral samen. Daarom kun je niet vandaag beslissen om morgen te vertrekken. De expeditie naar S/4HANA vergt goede voorbereiding, verwachtingsmanagement en communicatie. Maar bovenal een goed uitgestippelde route. Wij hebben inmiddels ervaren dat dit voorwaarden zijn voor een geslaagde reis. In deze blog vertel ik je hoe we samen met een retailorganisatie en een publieke organisatie zorgden dat hun expeditie naar S/4HANA een succes werd. Deze inzichten geven we je graag mee op reis.

Van verwachtingen naar rolverdeling

Een grote reis vergt een goede voorbereiding, maar wat mij betreft zit daar nog een stap voor. Je gaat het avontuur immers samen met anderen aan. Binnen de organisatie zijn er verschillende partijen betrokken, je hebt te maken met de klant, SAP én met één of meerdere partners en/of dienstverleners. Hoewel de bestemming in dit geval al helder is – S/4HANA – zijn er tal van andere zaken die goed afgestemd moeten worden. Voordat je de reis gaat uitstippelen, is het belangrijk om verwachtingen af te stemmen en rollen te verdelen. Wie bewaakt bijvoorbeeld de route, wie zorgt voor voldoende rustmomenten en wie legt de reis vast? De retailorganisatie ging voor het RISE with SAP-programma, waardoor nauwe samenwerking tussen myBrand Conclusion en SAP vereist was in combinatie met interne experts van de organisatie zelf. De publieke organisatie vertrouwde op de expertise van myBrand Conclusion en een andere partner voor de volledige conversie. Als ieder zijn taak kent, kan de echte voorbereiding beginnen.

Samen nadenken over de bestemming en de stops onderweg

Het leukste deel van de voorpret is het uitstippelen van de route. Er kan heerlijk gedroomd worden over mooie bestemmingen, hotspots die niet gemist mogen worden of regio’s die juist vermeden moeten worden. Pas alleen op dat je niet te veel gaat dagdromen, want er moeten belangrijke keuzes gemaakt worden. Kies je bij de conversie naar S/4HANA eerst voor het creëren van een as is situatie, of ga je ook direct aan de slag met nieuwe functionaliteiten? Als reisleider kennen we de te maken keuzes en helpen we hierbij. We laten zien welke bestemmingen er in S/4HANA zijn en welke tussenstops je kunt maken, zoals:

  • technische migratie; hierbij kies je ervoor om je te richten op de noodzakelijke stappen om de conversie naar S/4HANA mogelijk te maken. Aanvullende functionele wensen en nieuwe features van S/4HANA pak je hierna op.
  • functionele migratie; hier combineer je de technische migratie met functionele verbeteringen en vervang je alvast functionaliteit die in de toekomst vervalt

Een goed uitgestippelde route geeft duidelijkheid over wat er wel en niet is inbegrepen bij de reis en voorkomt discussies – en dus uitloop op de planning – onderweg. Bij de retailorganisatie was bijvoorbeeld besloten om te gaan voor een reis zonder poespas. Als de eerste bestemming was gehaald – de conversie naar S/4HANA as is – dan volgt een reis waar de slingers en ballen in de boom worden gehangen.

Een expeditie vergt goede voorbereiding

Het uitstippelen van de route is niet de enige voorbereiding die nodig is. In de basis heb je goede wandelschoenen nodig waar je al die maanden op kan vertrouwen voor ondersteuning en comfort. De experts van myBrand Conclusion zijn die wandelschoenen en de reisleider voor jouw organisatie. Wij zijn SAP-specialist en kennen het systeem van binnen en van buiten. We delen kennis en geven adviezen, zodat je de juiste keuzes maakt. Zo voorkom je dat je onvoorbereid aan de reis begint, want dan weet je dat je je doel niet gaat halen. Het is beter om een realistisch doel te kiezen dat past bij je bedrijfsvoering en doelstellingen. Denk hierbij aan het realistisch inschatten van de tijd die de eigen organisatie kan besteden aan het project of de grootte van de verandering die je aankunt.

Verder is het belangrijk om over de juiste uitrusting te beschikken om alle mogelijke obstakels en uitdagingen onderweg aan te kunnen. Er zijn veel dingen waar je potentieel last van zou kunnen krijgen. Als ervaren traveler helpen wij om deze obstakels te voorkomen. Krijg je toch een flinke blaar of kom je in noodweer terecht? Wij helpen je snel weer op pad.

SAP S4HANA conversie whitepaper
Whitepaper

SAP S/4HANA conversie

In 2027 is het zover. Dan wordt SAP ECC niet langer ondersteund. Conversie lijkt een tijdrovend traject. Maar… er liggen mooie kansen in het verschiet.
Downloaden

Onderweg? Blijf communiceren!

Het is cliché maar daardoor niet minder waar: communicatie is ontzettend belangrijk. Zowel in de voorbereiding als tijdens de expeditie. Bij de retailorganisatie en de publieke organisatie zorgde dit ervoor dat het hele avontuur heel soepel verliep. Als de verwachtingen van tevoren zijn afgestemd, is het daarna zaak om elkaar op de hoogte te houden van de voortgang. Wij werkten voor de conversie bij de publieke organisatie samen met een partner en goede communicatie zorgde ervoor dat we elkaars stappen in het proces goed opvolgden. We wisten precies wanneer wij klaar moesten staan of wanneer we iemand van de andere partij nodig hadden. De goede communicatie heeft eraan bijgedragen dat we tussenstops volgens planning behaald hebben. Hetzelfde geldt voor de samenwerking met SAP bij een SAP RISE-project, waarbij zij het platform beschikbaar stellen en wij de technische conversie uitvoeren. Door elkaar op de hoogte te houden, weet iedereen waar hij aan toe is. Wanneer er een stap extra gezet moet worden of wanneer het tijd is voor een break.

Door onderweg goed te communiceren, zorg je ook dat je de uitgestippelde route blijft volgen. Er doen zich onderweg ongetwijfeld verleidingen voor om even een zijweggetje in te slaan, maar door te communiceren, houden we elkaar aan de gemaakte afspraken en verliezen we de bestemming en de planning niet uit het oog.

Vertrouw op je reisgids

Een grote reis als deze maak je niet elke dag. Het is logisch dat je het spannend vindt, maar je hoeft er zeker niet bang voor te zijn. Wij zijn je reisleider in de expeditie naar S/4HANA. We denken met je mee, geven advies en brengen de juist expertises mee. Of je onderweg nu gaat bergbeklimmen, abseilen of zwemmen, wij zorgen dat het een reis wordt om nooit te vergeten. Wij doen de hele conversie van a tot z, maar jij gaat mee op avontuur en geniet van het uitzicht. Als je de bestemming eenmaal hebt bereikt, kun je kijken in welke richting je de reis voortzet.

Wil jij ook op avontuur? Ga in gesprek met onze experts en ontdek de bestemming voor jouw organisatie.

Johan Geerts
Johan Geerts Klantcoördinator en projectmanager bij myBrand Conclusion Let's connect