De grote roadtrip naar S/4HANA: neem deze lessen mee op reis

roadtrip SAP ERP S4HANA 2022

Je gaat op roadtrip met als bestemming S/4HANA. Heb je er zin in? Of vind je het vooral spannend? Dat laatste is niet gek. Als alles uitpakt zoals je van tevoren bedenkt, wordt het een fantastisch avontuur. Maar er kan ook van alles misgaan. Je kan zonder brandstof komen te staan, op een weg terechtkomen vol met gaten en kuilen of volledig verdwalen. Dan wordt het een reis die je misschien liever vergeet. Ik wens dat je S/4HANA-roadtrip een groot avontuur wordt en ik help je graag om dit te realiseren. Bij myBrand Conclusion hebben we de roadtrip namelijk al een aantal keer gemaakt. We weten de weg, kennen de mooiste routes en weten wat nodig is om niet zonder brandstof te zitten. Maar ook welke afslagen je beter voorbij kunt rijden. Met onder andere een retailorganisatie en een publieke organisatie maakten we de reis. In deze blog lees je hoe ook jij de mooiste en meest efficiënte weg kunt nemen.

Goed voorbereid onderweg naar S/4HANA

Het is misschien een open deur, maar een goede voorbereiding is belangrijker dan je jezelf mogelijk kunt voorstellen. Het is zaak dat jij en al je reisgenoten weten waaraan jullie beginnen. Dat je beslist wat je wel betrekt in de roadtrip en wat niet. Bij de retailorganisatie was daar soms onduidelijkheid over. Hoewel vanuit het hoofdkantoor duidelijk was bepaald wat wel en niet was inbegrepen bij de conversie naar S/4HANA, waren er onderweg wat afdwalers. Sommige mensen dachten dat een bepaald uitstapje tijdens de roadtrip ook inbegrepen was. Of dat de bestemming er net wat anders uitzag. Hoe meer onduidelijkheid er is, hoe langer je onderweg stilstaat om de neuzen weer dezelfde kant op te krijgen. En zo duurt het langer om de bestemming – S/4HANA – te bereiken. De publieke organisatie had zelf al een heel voortraject doorlopen. Daarna was het zaak om ons daar als partner op aan te haken, zodat we tijdens de reis van elkaar wisten wat we konden verwachten.

De route bepalen, voor nu én de toekomst

Hoewel je nu volop focust op de roadtrip naar S/4HANA, is dit geen eindbestemming maar de bestemming van de eerste roadtrip. Daarna gaat de reis verder. Dat betekent dat je niet alleen keuzes maakt voor deze roadtrip, maar ook voor de volgenden. Daarom koos de retailorganisatie voor een conversie naar S/4HANA as is, zodat ze daar tijdens de eerste roadtrip alle aandacht op konden vestigen. Eenmaal aangekomen op die bestemming, wordt de volgende roadtrip met bestemming bepaald. Maar er zijn nog andere keuzes die je vooraf dient te maken, omdat ze bepalend zijn voor de rest van je roadtrips. Zie het als een eenrichtingsweg. Voor sommige organisaties is het prima om hierin te slaan, omdat ze weten dat de bestemming aan het eind van deze weg precies is wat hun organisatie nodig heeft. Je sluit immers ook geen buitenlandverzekering af als je nooit naar het buitenland gaat. Andere organisaties zijn hier niet zeker van en willen de mogelijkheden openhouden en kunnen omkeren. Dan kun je eenrichtingswegen beter vermijden. Vind je het lastig om te kiezen? Wij helpen je daar graag bij door advies te geven op basis van de toekomstplannen van je organisatie, zodat je een passende keuze maakt.

SAP S4HANA conversie whitepaper
Whitepaper

SAP S/4HANA conversie

In 2027 is het zover. Dan wordt SAP ECC niet langer ondersteund. Conversie lijkt een tijdrovend traject. Maar… er liggen mooie kansen in het verschiet.
Downloaden

Met de juiste expertise een succesvolle S/4HANA-conversie realiseren

Een roadtrip langs de westkust van de Verenigde Staten kun je prima op eigen houtje doen. Een roadtrip door het Andesgebergte en de jungle van Zuid-Amerika niet. Daarvoor is het belangrijk dat je de juiste expertise binnen handbereik hebt om ervoor te zorgen dat je reis een succes wordt. De S/4HANA-expeditie valt in de laatste categorie. Het is niet een SAP-upgrade, maar een conversie met een zwaar functioneel component. Met de juiste expertise aan boord, zorg je dat de hele conversie goed verloopt. Bij ons ben je hiervoor aan het juiste adres. We hebben de roadtrip al een aantal keer gemaakt en hebben inmiddels ontdekt dat het niet voldoende is om voor iedere roadtrip een nieuw team neer te zetten dat bouwt op de kennis van collega’s. Nee, door de ervaring en kennis van een selecte groep specialisten steeds opnieuw in te zetten, groeit hun expertise. Ervaringen van eerdere roadtrips nemen ze mee in volgende roadtrips. Ondertussen volgt het expeditie-team een intern programma waarmee ze hun kennis op peil houden. In het team zijn technische kennis, functionele expertise en branchekennis verenigd. Is er specialistische kennis nodig die wij niet in huis hebben? Dan kloppen we bij een partner aan. Zo zorgen we dat we iedere organisatie op de juiste manier kunnen ondersteunen.

Succesvolle S/4HANA-expedtie

Onvoorbereid op roadtrip gaan, kán een groot avontuur worden maar óók een debacle. Voor de S/4HANA-expeditie wil je dit risico wat ons betreft niet nemen. Om zeker te zijn dat je de bestemming bereikt, adviseren wij om goed voorbereid op pad te gaan, zodat je niet voor onverwachte verrassingen komt te staan. Het gaat hier immers over de core van je organisatie. Dan wil je geen discussies onderweg of moeten stilstaan omdat je niet weet of je links of rechts moet. Een goede voorbereiding zorgt ervoor dat je onderweg optimaal kan genieten van de uitzichten terwijl je weet dat je steeds dichter bij je eindbestemming komt.

SAP Business architect Johan Looijmans

Johan Looijmans
Business Architect bij myBrand Conclusion