Elke minuut van de dag een goed terras neerzetten lijkt het geheim van ’t Gerecht in Heerenveen, de winnaar van de Terras top 100 2018. Een prachtige prestatie en natuurlijk mijn felicitaties! Zeker gezien de hoge tempraturen deze zomer spreekt een terras een grote hoeveelheid Nederlanders aan. Zelf zit ik ook tijdens en na werktijd graag op een terras. Waarom een overleg in een saaie vergaderzaal? Een terras met goede bediening, een koud drankje en een fijne stoel leidt in mijn optiek tot een betere uitkomst van het overleg.

Maar is het ook mogelijk om binnen de dienstverleningssector ‘het perfecte terrasje’ te creëren? 

Een verborgen kans
Eerder werd ik geïnspireerd door de bekende conference van de Nederlandse cabaretier Lebbis (Hans Sibbel) over het ideale terras. In de voorstelling vertelt hij hoe een ideale dag eruit kan zien op een terras in de zon. De serveerster heeft het helemaal begrepen. Ze luistert naar je en heeft daadwerkelijk oprechte aandacht. Alle bestellingen worden prompt bezorgd en als je iets vergeten bent te bestellen, zoals bijvoorbeeld de mayonaise bij de salade Niçoise, dan wordt dat ogenblikkelijk opgelost. Zelfs de rosé is op de juiste temperatuur. Als je wilt afrekenen is één seintje voldoende en ze komt meteen naar je toe.

In het verhaal van Lebbis ligt een enorme kans verborgen. De populariteit van deze sketch laat zien dat de beschrijving van de situatie op het terras een grote hoeveelheid Nederlanders erg aanspreekt. Eigenlijk willen we allemaal op deze manier behandeld worden.

 

Een perfect terrasje in de IT-markt

Deze sketch en de winnaar van de terras top 100 zijn voor mij inspiratie in mijn werk als Marketing & Communicatie verantwoordelijke bij myBrand. De Lebbis sketch laat zien dat het anders kan. Dat gaat niet vanzelf. Door dienstbeleving daadwerkelijk serieus te nemen, ontstaan nieuwe kansen die echt onderscheidend vermogen kunnen genereren. Het is de kunst om steeds weer afwijkend, origineel en authentiek te zijn. Maar zeker ook de winnaar van terras top 100, die aangeven dat de medewerkers de sleutel tot succes zijn. Dát is ook waar ik samen met mijn collega’s iedere dag naar op zoek ga. Letterlijk en figuurlijk in de huid van de klant kruipen en precies begrijpen waar deze behoefte aan heeft. 

De dienstbeleving laten we binnen myBrand terug komen in alles wat wij doen voor onze klanten. Ieder kwartaal meten we dit ook. Niet alleen of we voldoen aan de afgesproken zaken in het contract, de dienstverlening, maar juist ook de dienstbeleving! Dit stelt ons in staat om invulling te geven aan onze verantwoordelijkheid en om daarmee een door onze klanten daadwerkelijk gewaardeerde dienstverlener te zijn. Of-te-wel het ‘perfecte terrasje’ te creëren.

0


Een ander mooi voorbeeld is het myBrand kookboek. Een boek waar gerechten, ingrediënten, bereidingswijzen, maar vooral ook de beleving samenkomt. Een boek waar de klanten en medewerkers van myBrand een bijdrage aan hebben geleverd. Mensen die samen iedere dag met enthousiasme en plezier werken aan de perfecte beleving. Zo zie je maar, dat je ook als IT-dienstverlener genoeg middelen kunt benutten om beleving neer te zetten. 

Als we willen kan het!

Ervaar jij vaak ‘het perfecte terrasje’ of hoe geef jij vanuit jouw rol hier invulling aan? Lebbis sluit zijn sketch heel mooi af: als we willen kan het! Daar ben ik ook zeker van overtuigd. Benieuwd naar het kookboek of andere belevingscampagnes en events? Ik vertel je er graag meer over! Voor nu geniet van je eerst volgende terrasbezoek en wie weet tot ziens op het myBrand terras.

0