Bouwbedrijf Heijmans heeft myBrand, SAP- en OutSystems-dienstverlener en kennispartner, ingeschakeld voor de ontwikkeling van een nieuwe projectmanagementtool voor uitvoerders. Deze tool wordt onder andere gebruikt voor inkoop, ontvangstboekingen van materialen en diensten, factuurafhandeling en projectbewaking. Het systeem waarmee ruim 400 uitvoerders voorheen werkten was complex en gebruiksonvriendelijk, waardoor met name administratie een tijdrovende klus was. Dit zorgde voor irritatie en frustratie bij de uitvoerders op de bouwplaats. Met de nieuwe applicatie is 25 procent meer efficiëntie gerealiseerd, onder andere door een sterk verhoogde gebruiksvriendelijkheid en een betere performance. Hiermee geeft de nieuwe tool mede invulling aan de strategie van Heijmans waarin digitalisering helpt om steeds effectiever, slimmer en duurzamer te werken.
De voordelen van low-code
De applicatie is door Heijmans en myBrand ontwikkeld met OutSystems, een low-code platform. Door gebruik te maken van low-code in combinatie met het SAP ERP-systeem, kunnen applicaties snel worden ontwikkeld en ook aanpassingen binnen de applicaties zijn eenvoudig door te voeren. OutSystems integreert bovendien naadloos met SAP.
Rembrandt de Vries, Directeur van de Rapid Application Development Unit van myBrand: “Tijdens het ontwikkelen van de applicatie zijn we continu in contact geweest met de uitvoerders en hebben we hen om feedback gevraagd. Het verhogen van de gebruikerstevredenheid was een belangrijk doel in dit project. Nu deze applicatie is opgeleverd, gaan we aan de slag met eenzelfde soort applicatie voor de werkvoorbereiders. Dit zijn allemaal onderdelen die de basis vormen voor de verdere digitale transformatie van Heijmans: het optimaliseren van de bouwplaats met behulp van technologie.”
Peter Verboort, manager ERP-transformatie bij Heijmans: “We werken al jaren samen met myBrand, wat in dit project een groot voordeel is geweest. Ze kennen onze SAP-omgeving als geen ander en hebben ook ervaring met OutSystems. Vooraf hebben we een Proof of Concept gedaan om te toetsen of de technologie én de mensen in staat waren om aan onze behoeften te voldoen. Deze PoC was succesvol en toen was de keuze snel gemaakt om voor dit project de samenwerking met myBrand aan te gaan. Met de succesvolle ontwikkeling van deze applicatie hebben onze uitvoerders meer tijd gekregen voor hun kerntaak: het goed leiden van een bouwproject. Daar zijn ze voor opgeleid en daar krijgen ze energie van. Uiteindelijk is dat waar het om draait. Daarnaast worden onze projecten steeds complexer, waarbij digitalisering kan helpen om het overzicht te behouden en de kwaliteit van data te waarborgen. Dat laatste wordt steeds belangrijker in de bouwsector: naast beton en staal is ook data binnen Heijmans inmiddels een belangrijke grondstof.”