Coop schakelt SAP-dienstverlener en -kennispartner myBrand in voor de migratie naar SAP HANA. Het volledige SAP-landschap van de foodretailer is overgebracht naar SAP HANA en draait in de myBrand Private Cloud. Coop profiteert nu van de snellere performance van de HANA-technologie. Daarnaast heeft Coop hiermee ook een solide en flexibele basis gelegd voor verdere innovatie, zoals de implementatie van SAP CAR (Customer Activity Repository), om te voorzien in real time voorraad- en verkoopinformatie.

De constante groei van Coop zorgt voor een toenemende vraag naar een nog betere performance van de automatiseringssystemen. Doorslaggevend in de keuze voor de myBrand Private Cloud was het flexibele afrekenmodel, waarbij zowel op- als afschalen mogelijk is. Daarnaast hanteren myBrand en SAP een bewezen aanpak die een veilige en snelle migratie borgt. Tijdens deze migratie is in één weekend een omgeving van maar liefst 10 terabyte overgebracht. Nu dit technisch fundament is gelegd, gaan myBrand en Coop verder optimaliseren. De implementatie van SAP CAR en de migratie van SAP BW naar HANA staan op de agenda voor de tweede helft van 2016.

Financieel directeur Herco Boer bij Coop vertelt: “De transitie van de hele SAP-omgeving is een belangrijke stap voor Coop. We zijn de eerste foodretailer in Nederland die deze stap zet. Vertrouwen in de professionaliteit van de samenwerkingspartners is hierbij essentieel. myBrand heeft vaker dergelijke transities tot een succes gemaakt. Inzicht in hun eerdere best practices zorgde ervoor dat we dit traject met vertrouwen tegemoet zijn gegaan. Het resultaat mag er zijn. Met deze investering in een uniforme automatiseringsbasis opereren we sneller, zowel in onze supply chain als in de winkel én naar onze klanten.”

“Wij zien de transitie naar SAP HANA als een mooie mijlpaal in de samenwerking”, vertelt Johan Knopper, relatiemanager bij myBrand. “Coop is een gevestigde organisatie die dit jaar haar 125-jarig jubileum viert. In de bedrijfsgeschiedenis heeft Coop een voorlopersrol vervuld en deze transitie is daarmee geheel in lijn. In onze nauwe samenwerking groeien we met elkaar mee. De functionaliteit waarover de retailer nu beschikt hielden we 10 jaar geleden nog niet voor mogelijk. Coop-winkels hebben op ieder gewenst moment inzicht in de winkelvoorraden en actuele verkoopgegevens. De verbeterde rapportagemogelijkheden brengen adequate sturingsinformatie op een toegankelijke manier naar alle managementlagen in de organisatie.”

Over Coop Supermarkten: Coop is een resultaatgerichte, herkenbare, zelfstandige coöperatie die, bewust van haar maatschappelijke positie, een optimaal pakket van levensmiddelen en gerelateerde producten / diensten levert aan consumenten- en ondernemersleden. Coop heeft landelijk 263 supermarkten, waarvan 118 filialen en 145 winkels gerund door zelfstandig ondernemers. In 2015 behaalde Coop een consumentenomzet van € 1,083 miljard.