S/4HANA – Is there something in it for Retail already?

shutterstock 386475415

In onze ronde tafelsessie van 23 maart stond de volgende vraag centraal: “S/4HANA – Is there something in it for me already?” Na een toelichting op de nieuwste ontwikkelingen ontstond een interessante groepsdiscussie.

SAP heeft op 31 oktober 2016 S/4HANA 1610 uitgebracht. In deze versie is de Industry Solution Retail opgenomen, waarmee nu ook retailers de stap naar S/4HANA kunnen maken. S/4HANA wordt samen met CAR (Customer Activity Repository) gepositioneerd als de “digital core”.

Door de Industry Solutions terug te brengen naar de core, brengt SAP het beste uit deze oplossingen samen. Dat klinkt goed, maar wat is de impact op de functionaliteiten die u momenteel gebruikt? Sommigen zullen worden vervangen door een beter alternatief, maar een aantal komt ook te vervallen. De simplification list is uitgebracht om dit in kaart te brengen.

Een gevolg van het samenbrengen van Industry Solutions is overlappende functionaliteiten. Door “the principle of one” toe te passen, is gekozen voor de beste oplossing en is het alternatief komen te vervallen. Kijk bijvoorbeeld naar de business partners, die in S/4HANA de standaard zijn geworden. In ECC is deze functionaliteit reeds beschikbaar, maar overlapt met de losstaande debiteuren en crediteuren. Daarnaast zien we met Advanced ATP een enorme verbetering ten opzichte van de ATP die momenteel beschikbaar is in ECC.

Ook zijn er voorbeelden te noemen waar functionaliteiten komen te vervallen. Denk dan bijvoorbeeld aan de seizoensbestellingen voor fashion retailers, of de logistieke varianten. Wanneer u de stap wilt maken naar S/4HANA en momenteel gebruik maakt van deze functionaliteiten, dan zullen deze processen anders ingericht moeten worden.

Buiten deze functionele verbeteringen, verandert de gebruikersinterface met Fiori 2.0. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om in apps met Embedded Analytics vanuit een analyse, direct de benodigde acties uit te voeren. Alle informatie is beschikbaar in de app en de gebruiker hoeft niet meer tussen verschillende SAP schermen te switchen.

Wat is nu voor u als retailer het juiste moment om de stap naar S/4HANA te maken? Hier is helaas geen eenduidig antwoord op te geven en het zal per bedrijf verschillen. Als u het moment aangrijpt om meteen afscheid te nemen van grote delen maatwerk, die inmiddels overbodig zijn geworden, door een nieuw systeem op te zetten, dan kan dit het juiste moment zijn. Wanneer u uw huidige SAP Retail systeem wilt migreren naar S/4HANA, dan kan dat veel bijkomende functionele migraties met zich meebrengen waar u wellicht momenteel geen mogelijkheden voor ziet.

Sowieso is het raadzaam de keuzes van SAP door te nemen en in kaart te brengen waar voor uw bedrijf de pijnpunten zitten. Daarbij biedt dit gelegenheid om benodigde migraties, zoals de overstap naar de business partner, al eerder uit te voeren en daarmee de scope van een migratie naar S/4HANA te beperken. Mijn myBrand collega’s en ik helpen u graag bij het kiezen van de juiste strategie voor de komende jaren.

Rudi Hollegien | SAP Retail Consultant myBrand