Het is van groeiend belang in organisaties: veilig inloggen in systemen en applicaties. Dat is niet langer meer een kwestie van een uniek en lang wachtwoord bedenken. Integendeel, het standaard wachtwoord wordt in organisaties steeds meer vervangen door bijvoorbeeld multifactorauthenticatie en single sign-on. Precies deze ontwikkeling is waar SAP op inhaakt met Identity Authentication Services (IAS). Een applicatie waar Nora de Meijer als SAP SuccessFactors consultant bij myBrand Conclusion dagelijks mee te maken heeft. Eerder gaf ze al een inkijkje in hoe People Analytics een belangrijk onderdeel is van haar werkzaamheden, maar ook IAS kan hierin niet ontbreken.
Nora: “Vanuit veiligheidsoverwegingen biedt IAS betere functionaliteiten dan de standaard inlogmethodes van SuccessFactors zelf. Je bent hiermee meer compliant, wat voor organisaties anno 2023 natuurlijk cruciaal is.”
Wat is SAP Identity Authentication Services?
Identity Authentication Services is een specifiek product binnen SAP voor het authentiseren en beheren van gebruikers in andere SAP-applicaties. Nora: “Je bepaalt hiermee onder andere op welke manier medewerkers kunnen inloggen. Waar je bijvoorbeeld in SuccessFactors voorheen alleen kon inloggen met single sign-on of met gebruikersnaam en wachtwoord, maakt IAS ook multifactorauthenticatie een optie.” IAS sluit je aan op een andere (cloud)applicatie binnen het SAP-landschap. “Ik implementeer het zelf bij klanten het meest in combinatie met SuccessFactors, omdat IAS nodig is om People Analytics te kunnen gebruiken. Maar dat is slechts één van de applicaties die je kunt koppelen aan IAS.”
Voor sommige organisaties is IAS dus al bekend terrein, maar dit aantal zal binnenkort flink toenemen. “Vanaf 2025 is IAS de enige manier die overblijft om gebruikers te authentiseren in SuccessFactors”, licht Nora toe. “Basic authenticatie (gebruikersnaam en wachtwoord) gaat verdwijnen, waardoor alle organisaties die SuccessFactors hebben met IAS te maken krijgen.” Het gevolg? Een tweedeling in Nora’s werkzaamheden. “Aan de ene kant is er de groep organisaties die op eigen initiatief al gebruikmaken van IAS, bijvoorbeeld vanwege People Analytics. Aan de andere kant zijn er klanten voor wie IAS nog onbekend terrein is, maar dit door de aankomende deadline wel op korte termijn moeten gaan gebruiken.”
Compliant en flexibel
Dat sommige organisaties eerder al bij myBrand Conclusion aanklopten om IAS te gebruiken, verbaast Nora niet. “Vanuit veiligheidsoverwegingen biedt IAS betere functionaliteiten dan de standaard inlogmethodes van SuccessFactors zelf. Je bent hiermee meer compliant, wat voor organisaties anno 2023 natuurlijk cruciaal is.” IAS geeft organisaties de flexibiliteit om meerdere inlogmanieren naast elkaar te hanteren en zo het onderscheid tussen verschillende soorten medewerkers te maken. Denk aan interne en externe medewerkers die je op andere manieren laat inloggen. “Ook kun je meerdere (corporate) identity providers linken aan IAS, bijvoorbeeld wanneer interne en externe medewerkers verschillende soorten gebruiken. Met IAS gebruik je simpelweg de nieuwste technologie die SAP op dit gebied beschikbaar stelt.”
Met lichte druk
Toch zijn er genoeg organisaties die IAS nog niet op het prioriteitenlijstje hadden staan. “Vóór SAP’s aankondiging dat IAS vanaf 2025 de enige authenticatiemanier is, merkte je dat de implementatie ervan nog niet altijd prioriteit had bij klanten”, vertelt Nora. “Dat is op zich niet erg, maar het is nu wel nodig om deze groep actief te benaderen en ze te informeren over de deadline en wat het inhoudt om IAS te implementeren.” Want wat betekent de implementatie van IAS eigenlijk voor een organisatie? “Voor eindgebruikers verandert er weinig; zij zouden er niets van moeten merken. Met name het functioneel beheer binnen organisaties krijgt te maken met user management dat in een nieuwe applicatie zit, die ze moeten leren kennen.”
Daar helpt Nora graag bij. “Als SuccessFactors consultant implementeer ik IAS bij organisaties en leg ik de connectie met SuccessFactors en eventueel de identity provider die ze gebruiken.” Interactie met de klant is hierbij essentieel. “Welke medewerkersgroepen heb je en hoe wil je dat ze inloggen? En hoe ga je bijvoorbeeld multifactorauthenticatie regelen? Dat moet afgestemd zijn op de organisatie in kwestie en hoe zij werken.”
Innoveren met IAS
Ook voor het beheer van IAS kunnen organisaties bij Nora terecht. “Enerzijds gaat dit over ondersteuning bij bijvoorbeeld inlogproblemen”, licht Nora toe. “Maar er zijn op het moment ook veel nieuwe ontwikkelingen die ik help verwerken in IAS.” Een voorbeeld van zo’n ontwikkeling is het met IAS identificeren van onboardees, oftewel nieuwe medewerkers. “Met IAS kunnen mensen die nog niet officieel in dienst zijn, met multifactorauthenticatie inloggen in SuccessFactors om bijvoorbeeld alvast gegevens in te voeren. Dat kon voorheen alleen met wachtwoord en gebruikersnaam, waar weleens veiligheidszorgen over waren. Ze zijn immers nog geen officiële medewerkers. Dit soort autorisatie via IAS zijn we nu aan het regelen voor een aantal klanten die de applicatie al langere tijd gebruikt.”
Bovenop veranderingen
De tweedeling in klanten op het gebied van IAS vindt Nora leuk in haar werk. “Het geeft altijd voldoening om organisaties waarvoor IAS nieuw is, te helpen en te begeleiden in de overgang naar de applicatie. Maar het is vervolgens ook heel gaaf om met klanten die er al wegwijs in zijn, dieper in alle mogelijkheden te duiken en de volgende stap te zetten. Als SuccessFactors consultant bij myBrand Conclusion zit je vaak bovenop de nieuwste SAP-ontwikkelingen, die je gelijk in de praktijk kunt brengen bij allerlei organisaties.”
Ook werken als consultant bij myBrand Conclusion? Of ben je benieuwd naar onze vacatures? We komen graag met je in contact.