SAP SuccessFactors consultant Nora: “Met People Analytics haal je meer uit je HR-processen”

People Analytics SAP SuccessFactors HR

Een arbeidsmarkt zo krap als de huidige, hoge werkdruk en toenemende focus op diversiteit maken de rol van HR binnen organisaties ongekend groot. Om overzicht te houden op het personeelsbestand en HR-processen zo goed mogelijk uit te voeren, draait het steeds vaker om data. Hoe staat het met verzuim of met de in- en uitstroom? HR-analytics wordt als de toekomst gezien binnen het werkveld. Daar weet Nora de Meijer als SAP SuccessFactors consultant bij myBrand Conclusion alles van. Dagelijks houdt ze zich voor allerlei klanten bezig met de (implementatie van de) HR-tool van SAP, SuccessFactors. Data inzetten voor HR-processen is haar dan ook niet vreemd. In dit artikel vertelt ze over haar functie en hoe HR-analytics hier een rol in speelt.

Succesvol overstappen

Voor HR-analytics is er binnen SAP SuccessFactors een specifieke tool: People Analytics. Nora legt uit: “Met People Analytics kun je HR-data uit SuccessFactors zichtbaar maken en visualiseren in dashboards. Je krijgt hierdoor grip op wat de cijfers precies zeggen en kunt daar vervolgens op sturen in de organisatie. Op die manier haal je meer uit je HR-processen.”

Vanaf november 2025 wordt People Analytics de enige rapportagetool die overblijft binnen SAP SuccessFactors. Dat betekent een overstap voor veel organisaties, wat hier en daar tot paniek leidt. Hier speelt Nora een rol in: ze begeleidt klanten in de overstap naar People Analytics. “Als SuccessFactors consultant implementeer ik SuccessFactors en bijbehorende modules zoals People Analytics. Zo help ik klanten in de transformatie van hun huidige HR-rapportages naar de nieuwe rapportagetool. Maar eigenlijk heb ik een dubbelrol. Ik ben ook klantcoördinator, wat inhoudt dat ik klanten ondersteun bij hun dagelijkse vragen, waaronder vragen omtrent rapportages.”

Elke dag anders

Vragen zijn er genoeg. Nora: “People Analytics is een geavanceerde tool die minder laagdrempelig is dan de standaardtool die er lange tijd was. Je ziet hierdoor veel verschillen tussen organisaties. De een heeft een specifieke reporting specialist in dienst. Dit soort organisaties lopen snel met de tool weg. Bij andere organisaties is het aan de HR-medewerker om ermee aan de slag te gaan. Dat geeft logischerwijs veel vragen, die ik graag beantwoord.”

Een terugkerend onderdeel binnen Nora’s werk is dan ook om trainingen aan klanten te geven over People Analytics. “Hierin maken we klanten wegwijs in de tool en laten we zien hoe je rapportages opbouwt. Dit gaat echt om de basis. Soms gebruiken organisaties People Analytics al voor operationele rapportages, maar nog niet voor strategische doeleinden. Hierdoor ben ik geregeld zelf met data aan het puzzelen om dashboards voor klanten te bouwen.” Met andere woorden, elke dag is anders als SuccessFactors consultant. “Het is maar net waar de klant behoefte aan heeft.”

Een welkome switch

Deze diversiteit is precies de reden dat Nora drie jaar geleden de overstap maakte naar myBrand Conclusion. “Ik wilde graag de consultancy in, vanwege de afwisseling die het biedt door te werken op projectbasis. Ik kwam destijds met myBrand Conclusion in contact omdat ik als HR reporting en dataspecialist met SuccessFactors werkte, waar myBrand Conclusion de implementatiepartner voor was. Ik zag hen bezig en dacht, dat wil ik ook.” Zo geschiedde. Via myBrand Conclusion kon Nora zich certificeren in de nieuwe versie van People Analytics. “Nu begeleid ik allerlei soorten klanten met HR-casussen. Ik help ze om een antwoord te vinden op de vraag; hoe haal je het beste uit je HR-processen en hoe kan een IT-systeem daarbij helpen?”

Meerwaarde als consultant

Dat Nora voordat ze consultant werd zelf veel gewerkt heeft met de rapportagetool van SuccessFactors ziet ze als pré voor haar functie. “In mijn vorige functie rapporteerde ik zelf over HR-data aan stakeholders. Doordat ik ook aan de andere kant heb gezeten, weet ik wat voor rapportagebehoeftes organisaties hebben. Dat is waardevol in klantgesprekken.” Maar een vereiste is het niet voor de functie. “Iedereen kan werken met People Analytics, je moet alleen wel weten hoe je een datamodel opbouwt. Daarom is het handig als je ervaring hebt met rapporteren, zodat je de vertaalslag kunt maken van data naar visualisaties.” Dat is de meerwaarde die je voor klanten meebrengt als SAP SuccessFactors consultant: “Ik ken de structuur van SuccessFactors op m’n duimpje. Hierdoor weet ik waar ik welke data moet zoeken en hoe ik het aan elkaar moet koppelen.”

Van cijfers naar inzicht

Het koppelen van data voor visualisaties, is één van de elementen die Nora leuk vindt aan haar werk. “Het is heel gaaf om een dashboard te bouwen die als input dient voor bedrijfsbeslissingen. Soms wordt de bedrijfsvoering echt beter op basis van zo’n dashboard. Dat is tof.” Binnen People Analytics zijn er talloze dashboards om te bouwen. De leukste volgens Nora? De grote HR-dashboards. “Een dashboard met ken- en stuurgetallen, zoals in-, door- en uitstroom, vind ik het leukst om te maken. Met zo’n dashboard heb je als organisatie direct veel aanknopingspunten om zaken te veranderen of verbeteren.” Dit is overigens wel afhankelijk van de (data)volwassenheid in organisaties. “Ik kan geen dashboards bouwen waarin verzuim terugkomt, als organisaties er zelf niet goed over rapporteren. Het vereist goede samenwerking.”

Puzzels oplossen

Moraal van het verhaal: Nora zit goed op haar plek als SuccessFactors consultant bij myBrand Conclusion. “Ik mag heel mooie projecten doen. Soms is het ook wel complex, maar dan zijn er genoeg collega’s die even meekijken.” Haar ambitie voor de komende tijd? “Alle klanten vóór 2025 over krijgen op People Analytics. Daarna zien we weer verder.”

Wil jij ook aan de slag als SAP SuccessFactors consultant bij myBrand Conclusion? Of ben je benieuwd naar wat je nog meer allemaal bij ons kunt doen? We zijn altijd op zoek naar nieuw talent.

Nora de Meijer SAP SuccessFactors consultant

Nora de Meijer
SAP SuccessFactors consultant bij myBrand Conclusion