Je zou kunnen stellen dat ERP-consultancy van oorsprong een technisch beroep is. De ERP-consultant zoals deze gisteren bestond had vaak wel een bedrijfskundige of bedrijfseconomische achtergrond, maar was vooral heel handig in het IT-systeem waarmee hij of zij werkte. Het systeem precies zo inrichten dat het aansluit bij de wensen van de klant was voor veel consultants het leukste wat er was. Tegenwoordig is het hebben van diepgaande technische kennis en goede configuratie- en ontwikkelvaardigheden voor een ERP-consultant lang niet meer voldoende en is kennis en begrip van bedrijfsprocessen relevanter dan ooit.

Fit-to-standard
In het SAP-werkveld zien we de veranderende rol van de consultant ook. Veel organisaties overwegen de overstap naar het vernieuwde S/4HANA (Cloud), welke een brede set aan reeds ingerichte best practices biedt. Waar de consultant van gisteren zijn blauwdruk-workshop begon met de vraag  ‘Hoe verloopt jouw proces nu? En wat zou je willen?’, is het vertrekpunt voor de consultant van nu en morgen een hele andere. Nu begint het proces zo: ‘Beste klant, hierbij toon ik je de best practices, dit is de procesflow die goed bij jou past en die je zou moeten willen adopteren en ik leg je graag uit waarom.’  Een ‘fit-to-standard’-insteek behelst het stroomlijnen van de processen van de klant aan de standaard die het SAP-systeem biedt. In ons whitepaper ‘De S/4HANA Cloud Mindset’ gaan we dieper in op deze veranderende rol in het kader van S/4HANA.

Een T-shaped professional: specialist en generalist
Het consultancyvakgebied vraagt anno nu om een ‘T-shaped professional’ – iemand die specialist én generalist is. Hij is specialist op zijn SAP (Cloud) domein: heeft parate en up-to-date kennis van de best practices en is op de hoogte van alle features van de nieuwste release om de klant goed te kunnen adviseren. Belangrijk is dat de consultant weet hoe de beschikbare functionaliteit en features toegepast worden. Het kunnen inrichten is niet zo spannend meer. Daarnaast is kennis van verbindende procesdomeinen en vakgebieden nodig en het hebben van een bedrijfskundige of bedrijfseconomische achtergrond een must. De ERP-consultant beweegt meer en meer van een IT-professional naar businessconsultant.  En last but not least, heeft adopteren van standaard S/4 HANA (Cloud) processen impact op de organisatie. De consultant zal de medewerkers wegwijs moeten maken in de nieuwe werkwijze en ze daarin ook goed moeten kunnen begeleiden. Mensen zijn van nature gewoontedieren, veranderingen zijn lastig en vaak biedt men er weerstand tegen. Het kunnen omgaan met deze weerstand en weten wat te doen in een dergelijke situatie maakt ook onderdeel uit van het curriculum van de consultant.

Drie onmisbare vaardigheden voor de consultant van morgen
Om organisaties te kunnen inspireren en transformeren, zijn de volgende drie vaardigheden onmisbaar voor een consultant van nu en de toekomst.

  1. Presentatievaardigheden – als consultant weet je wat je systeem kan en weet je dat over te brengen richting de klant. Door middel van het ‘show & tell’-principe, laat je zien hoe processen gesimplificeerd worden en waarom dat van toegevoegde waarde is. Gebruik de taal van de klant en vermijdt vakjargon.
  2. Overtuigingskracht – hiermee samen hangt overtuigingskracht. Je brengt de boodschap overtuigend over. Je laat zien waarom een verandering een stap voorwaarts is. Daarnaast moet je niet te snel meebewegen als er weerstand bestaat, maar kunnen uitleggen wat de meerwaarde is van een verandering binnen een organisatiebrede scope.
  3. Organisatiesensitiviteit – een derde onmisbare vaardigheid is de voelspriet voor verandermanagement. Veranderingen in het ERP-landschap doorvoeren, zal weerstand op de werkvloer met zich mee brengen. Het is daarom belangrijk dat je daar alert op bent en weet hoe er mee om te gaan.

Kortom: kennis van bedrijfsprocessen is cruciaal voor goede consultancy. Als consultant moet je continu kijken wat een passend antwoord is op de klantvraag, om vervolgens met overtuigingskracht het advies uit te brengen.