In een veranderende markt met fluctuerende prijzen en grote concurrentie, is het voor sommige organisaties niet meer genoeg om vast te houden aan een verdienmodel waarin je uitsluitend focust op productverkoop. Om volwassener te worden én marges te blijven realiseren, is meer nodig. Een overstap richting servitization bijvoorbeeld; oftewel het aanvullen van je productverkoop aan een bijbehorend dienstaanbod. Maar net als voor elke andere businessverandering, doe je dit niet van de een op andere dag. Er komt veel bij kijken om servitization succesvol te integreren in je business. Goed field service management speelt hierin een grote rol. In deze blog nemen we je mee in servitization en hoe een goed IT-systeem als fundament dient om op deze trend in te spelen.
Service op één
Een wasmachineproducent die in plaats van wasmachines schoonmaakdiensten levert, het cv-installatiebedrijf die ook cv-ketels verhuurt of de treinleverancier die wordt betaald op het aantal vervoerde passagiers. Het zijn allemaal voorbeelden van organisaties die servitization hebben omarmd en hun productaanbod uitbreiden met extra’s zoals onderhoud, financiering, advies of logistieke diensten. Het is een trend die als een rode draad door veel industrieën loopt, maar bovenal te zien is in de productiesector. In de kern gaat het erom dat je niet langer de verkoop van jouw product op nummer één zet, maar de service naar de klant. Vanuit klantbehoeften bied je een breed pallet diensten aan rondom je product.
Buitendienst als visitekaartje
Bij het doorvoeren van servitization in je organisatie komt veel kijken. Je kunt het zover doortrekken als je zelf wilt. Dat kan de bedrijfsvoering ook onoverzichtelijk maken, waardoor het lastig wordt om te bepalen waar je moet beginnen. De mogelijkheden zijn eindeloos maar moeten wel passen bij jouw organisatie en klanten. De kunst is om zo klein mogelijk te beginnen. In de basis gaat het waarschijnlijk om het verder professionaliseren van je organisatie. Een extra stap zetten om jouw klanten op meer dan één gebied te ontzorgen. Een goed startpunt is het management van je buitendienst. Zij staan immers in direct contact met jouw klanten en worden het gezicht dat klanten vaak gaan zien als je besluit over te gaan op servitization. Een eerste vraag is dus: hoe professionaliseer je jouw buitendienst? Een goed IT-systeem is in dit kader cruciaal. Bijvoorbeeld SAP Field Service Management.
Proactief inplannen
SAP Field Service Management draait vooral om een efficiëntieverbetering voor het alloceren van je resources, bijvoorbeeld monteurs. Met de software heb je het overzicht om de juiste monteur op de juiste plek met het juiste gereedschap in te plannen. Factoren zoals reistijd, files, woonplaats van een monteur, maar ook zaken als verbruik en duurzaamheid kun je hierin automatisch meenemen om een optimale planning te maken. Dat geeft je de mogelijkheid om proactief om te gaan met het managen van je buitendienst. De Field Service Management oplossing is makkelijk te integreren met de ERP-back-end (SAP en non-SAP), waardoor sensoren op machines bij je klant gelinkt worden aan jouw ERP-systeem. Deze data wordt vervolgens gebruikt binnen Field Service Management om werk te initiëren. Geeft een machine bij een klant signalen dat er binnenkort onderhoud nodig is? Dan krijg je een seintje en plan je direct een monteur in om alvast onderhoud te plegen. Met de software professionaliseer je dus je service naar klanten. Het is onderdeel van het fundament voor een volwassen serviceorganisatie én het omarmen van servitization. Met als bijkomend voordeel dat je meer in contact komt met de klant, leert wat er speelt en hierop verder kunt bouwen voor een langetermijnrelatie.
Slag naar servitization
Het aanbieden van extra diensten naast je producten kan jouw organisatie net dat beetje extra bieden om klanten nog beter van dienst te zijn en langdurig de samenwerking aan te gaan. En dat geeft je meer mogelijkheden om goede resultaten te boeken. Realiseer je wel dat het om een verandering in businessmodel gaat. Om dat goed te laten landen in je organisatie is een goed IT-fundament de basis. Met het inzicht wat je hieruit haalt, professionaliseer jij binnen de kortste keren de (buiten)dienstverlening naar jouw klanten en maak je een stap naar een meer service gedreven onderneming. Ben je benieuwd naar wat SAP Field Service Management voor mogelijkheden heeft voor jouw organisatie in dit kader? Klop vooral eens bij ons aan; we denken graag met je mee.
Ralph Smeets
Solution Architect bij myBrand Conclusion
Martijn Hulshof
SAP consultant bij myBrand Conclusion